Skip to content

4 redenen waarom het belangrijk is dat je ergens voor staat

Eddy Boom
29 mrt 2014

Toen Jur en ik 6 jaar geleden startten met Dr.Woe boden we talloze producten en diensten aan en we werkten voor werkelijk iedereen die op ons af kwam. Het was zelfs onze slogan; ‘Dr.Woe is er voor iedereen’. We wisten dat we graag creatief bezig wilden zijn, en we hielden van avontuur. Inmiddels hebben we ‘iedereen’ losgelaten en hebben we veel terugkerende klanten. Ze kiezen voor ons vanwege onze producten, onze werkwijze, maar vooral omdat we iets gemeen hebben met de klant. We hebben dezelfde drijfveren; we stáán ergens voor. Waarom is het belangrijk om ergens voor te staan? In dit artikel geef ik je vier redenen…

1. Omdat reclame maken niet meer werkt

Er bestaan nog steeds bedrijven die keer op keer kapitalen uitgeven aan reclame en campagnes. Telkens proberen ze op te vallen met een ludieke actie of een gevatte commercial over een actueel onderwerp. Na een paar maanden moeten ze weer een nieuwe actie verzinnen omdat het nieuwtje eraf is. 

Bovendien zijn we voor de meeste reclames niet meer gevoelig. We zappen weg tijdens tv-commercials en negeren de advertentiebalk in Facebook. We zijn moe van de valse beloftes die Tell Sell ons doet met elk product dat te mooi is om waar te zijn. We zijn weer op zoek naar ethiek, authenticiteit en duurzaamheid.

2. Omdat jouw inhoud je onderscheid

Inhoud betekent dat je weet waarom je doet wat je doet. Je weet waar je voor staat. Dit is waar je ‘s ochtends voor opstaat.  Wanneer je helder hebt waarom je doet wat je doet zal je merken dat het product of de dienst dat je verkoopt niet meer de hoofdreden is waarom mensen kiezen voor jouw bedrijf. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Je focust je niet meer op wat jij wilt verkopen, maar de klant focust zich op wat hij van jou wil kopen. Daarmee worden unique selling proposition ineens unique buying proposition!

3. Omdat je leuke relaties opbouwt 

Je bouwt een band op met klanten die dezelfde drijfveren hebben als jij. De drijfveren die jij hebt kunnen herkenbaar zijn voor anderen. Klanten kunnen denken: ‘dat heb ik ook’, waardoor er een band ontstaat tussen jou en de klant. Deze band kan leiden tot een vriendschap, waardoor jij de klant en de klant jou dingen gaat gunnen. Zo wordt de kans groter dat jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. Bovendien kunnen deze klanten ambassadeur worden van jouw bedrijf, en daarmee promotie voor jou doen! Tevreden klanten zijn je beste acquisitiekanaal!

4. Omdat het duurzaam is

Als je duidelijk zegt dat je ergens voor staat zullen er ook mensen zijn die je de rug toe keren. Ze passen niet bij het waarom dat jij uitstraalt. En dat is maar goed ook, want als je niet dezelfde waarde deelt met een klant is de samenwerking vaak ook niet goed.

De klanten die wel bij je passen kun je dan iets extra’s geven, omdat je niet meer zomaar voor iedereen je handen uit de mouwen steekt. Je kunt een relatie in de diepte aangaan. Je weet steeds beter op de situatie van de klant in te spelen, waardoor je steeds meer voor de klant kunt gaan betekenen. De klant zal je daardoor meer gunnen, waardoor je meer kans krijgt op continu werk.

Laatst zei iemand mij: ‘Ga niet uit van geld of groei. Ga uit van je visie, dan volgt het geld en de groei vanzelf.’

Dus… wat vind jij belangrijk? Waarom doe jij wat je doet?

In de volgende blog besteed ik aandacht aan waarom fouten maken belangrijk is.

Laat me in het commentaarveld hieronder weten waar jij ’s ochtends voor opstaat. Of heb je daar geen idee van? Dan kan ik je wat tips geven om jouw why naar boven te halen.

PS. deel dit artikel via de knoppen hierboven wanneer je iemand kent die deze tips kan gebruiken!

Fijne dag!

Eddy