Wat heb ik aan jou?
Aan een website heb je niks, en aan social media ook niet. Waar je wel wat aan hebt is effectieve communicatie door middel van een website en social media. In de workshops die ik de afgelopen jaren heb geleid gaf ik 10 gouden regels voor effectieve communicatie op je website en social media. Twee daarvan wil ik met je delen:
1. Bedenk welke basis behoefte je vervult
Het lijkt voor de hand liggend dat een bakker lichamelijke behoefte vervult: jij hebt honger, en de bakker biedt jou een brood aan. Jij eet het brood op en het resultaat is dat je geen honger meer hebt. Maar speelt iedere bakker in op deze lichamelijke behoefte? Of kun je als bakker ook een andere behoefte vervullen? Waarom kopen sommige mensen brood bij Deka, en anderen hun brood bij de Hema terwijl de prijs ongeveer gelijk is?
En waarom kopen sommige mensen een Volvo en anderen een BMW? Beide voertuigen hebben 5 zitplaatsen, mogen niet harder dan 130 in Nederland, hebben vier wielen en zijn standaard uitgerust met een airbag.
Nog opmerkelijker is het waarom sommige mensen Spa kopen, en anderen Evian. Wat is het verschil tussen water en water? En waarom zijn er zo veel mensen die twee keer zo veel voor een iPhone willen betalen dan voor een Android telefoon terwijl er gelijkwaardige hardware in beide smartphones aanwezig is?
Ken je de Maslow piramide? Maslow maakte een hiërarchische ordening van de 5 universele behoeften die mensen hebben. Deze basis behoeften zijn: lichamelijke behoeften, veiligheid en zekerheid, sociaal contact, waardering en erkenning en helemaal bovenaan in de piramide zelfontplooiing.
En nu gaan we weer even terug naar de Deka en de Hema. Beide verkopen ze brood, maar hier zit het verschil: Deka vervult de lichamelijke behoefte honger waar Hema focust op sociaal contact en gezelligheid!
Volvo richtte zich in de jaren negentig op de basis behoefte veiligheid, terwijl BMW in de jaren negentig zich richtte op waardering en erkenning! Dus mensen die waarde hechten aan de veiligheid van hun gezin kochten een Volvo, waar BMW zich richtte op stoere mannen die gezien wilde worden.
Wij van Dr.Woe vervullen de behoefte zelfontplooiing. Met onze producten en diensten geven we ondernemers podium, zodat ze gezien worden met dat waar ze het beste in zijn!
Bedenk welke basis behoefte jouw bedrijf vervult!
2. Communiceer welk resultaat je levert
Tijdens een van mijn workshops zat er een dame in de zaal die de boekhouding deed voor grote bedrijven. Ze vertelde mij dat ze zeer actief was op social media, en regelmatig nieuwe content op haar website plaatste, maar dat de conversie uit bleef.
Ik keek naar de posts die ze recent op Facebook had geplaatst. ‘Ik neem jouw boekhouding uit handen’ schreef ze. Daarbij plaatste ze een foto van een vrouwen hand die aan het typen was op een toetsenbord.
Ik vroeg haar wie haar doelgroep was. Ze zei dat ze zich richtte op mannelijke eigenaren van MKB bedrijven. ‘Welk probleem los je voor deze mannen op?’ vroeg ik. Ze gaf aan dat deze mannen hierdoor meer tijd hadden en minder stress, en niet meer op zaterdag na een lange werkweek in de boekhouding moesten duiken.
‘En wat is dus het resultaat van jouw dienst? vroeg ik. ‘Daardoor hebben ze in het weekend weer vrij en kunnen ze met hun gezin naar het strand!’ zei ze.
Vanaf dat moment besloot ze niet het probleem maar het resultaat te communiceren in haar social media en website, en heeft ze veel meer convesie uit social media. Feitelijk vervult zij dus de behoefte zelfontplooiing met haar dienst.
Bedenk welk resultaat jouw bedrijf vervult!
En? Waar help jij mensen echt mee? En in hoeverre breng je dit tot uiting in je communicatie? Deel in het commentaarveld hier onder waar jouw bedrijf mensen echt mee helpt, en ontvang een gratis ebook met quotes voor ondernemers!
PS. deel dit artikel via de buttons hier boven wanneer je iemand kent die meer resultaat kan halen uit online communicatie!
Goed bezig!
Eddy