Meer klanten door pindakaas!

Eddy Boom
26 apr 2016

‘Geef mij maar Amsterdam, met zijn Amstel en het IJ’, zongen een stelletje karaoke boeren afgelopen week bij ons in Haarlem tijdens het bloemencorso. Geinig eigenlijk; het Amstel en het IJ, daar denk ik dan weer niet aan bij Amsterdam. Ik denk eerder aan mijn liefde, of aan Paradiso. Of aan die grote platenzaak.  

En toeristen? Die denken waarschijnlijk aan de wallen of aan koningsdag. Of aan kaas. Terwijl ik bij kaas eerder aan Edam denk. Of aan Kakhiel met zijn ‘waar is de kaas’ stripverhaaltjes. 

Hetzelfde maar dan anders

Opmerkelijk eigenlijk, dat we allemaal aan hetzelfde denken maar er een totaal andere associatie op na houden. Met een duur woord noemen we dit selectieve perceptie; we kiezen zelf wat we zien, bewust of onbewust. En het gevoel dat we krijgen bij dat wat we zien bepaalt of we ons ermee willen verbinden.

“De waarheid is anders onder een gele lamp dan onder een rode lamp”

En dat zette mij aan het denken. Want wat betekent deze selectieve perceptie voor je onderneming? Heeft iedereen hetzelfde gevoel bij jouw bedrijf? En is dat een positief gevoel?

Onthoud daarom dit:

Als het verhaal dat je wilt vertellen synchroon loopt met dat wat mensen ook verstaan dan zit je goed. 

Niet voor niets zeggen wij: jouw verhaal is jouw business. Ben je een eenpitter? Zorg dan dat wat je bent ook helemaal is wat je naar buiten toe uitstraalt. Ben je een dikke organisatie? Zorg dan dat ieder individu binnen die organisatie zich verbonden voelt met het merk. Als dat zo is straalt de organisatie naarbuiten toe eenheid uit, en voelen mensen zich intern met de organisatie verbonden. Er is dan sprake van synchroniciteit.

Je verhaal is je DNA en daarmee uniek. Anderen kunnen wel kopiëren wat je doet maar niet wie je bent. Zorg dus dat wie jij bent in alles terug komt; in je website, in je marketing, in je omgang met anderen maar zelfs in welk type pindakaas je op je brood smeert.

Kom je een broodje mee eten met woe?

Smaklig Måltid, 

Eddy