Er is een aanzienlijk verschil tussen specialisten en duizendpoten. Sommigen zeggen dat je als ondernemer moet focussen op 1 ding. Anderen zeggen dat je beter 'failing forward' van alles kunt proberen. Welk type ondernemer ben jij? Een creatief die alles leuk vind? Of een specialist die het liefst maar één ding doet? Lees dit leuke interview met Ralph Moorman en Robert Albers, en ontdek de voordelen van deze verschillende manieren van ondernemen!

Waarom ben je voor jezelf gaan werken?

Ralph: Eigenlijk was er geen andere optie. Ik werk niet graag voor een baas en heb een gevoel van vrijheid en beslissingsbevoegdheid nodig. Als ik voor een ander werk heb ik vaak het gevoel een beetje op mijn tenen te moeten lopen en mezelf anders voor te doen dan ik ben. Met name het samenwerken met Robert is ideaal nu, omdat we allebei totaal andere werkzaamheden doen binnen het bedrijf. We kennen elkaar door en door, communiceren top en hebben goede afspraken gemaakt. Bij grote bedrijven worden vaak spelletjes gespeeld en aan stoelpoten gezaagd. Dit wil ik nooit meer!

Robert: Na 4 fantastische jaren bij een sportmarketing bureau als P.A. van de directrice, was ik toe aan persoonlijke groei, had ik even geen zin om van 9 tot 5 op een kantoor te zitten, én wilde ik niet meer elke dag hetzelfde kunstje doen... Jeugdvriend Ralph had even daarvoor een bestseller geschreven en zat met zijn handen in het haar want; een bestseller betekent veel meer mail, administratie, media aandacht, aanvragen voor lezingen, lesdagen, personal training, adviesgesprekken etc.. 1 + 1 = 2. Ralph had dus goud in handen, maar had ‘handjes’ nodig om het allemaal in goede banen te kunnen leiden. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging, stelde voor om een bedrijf om het boek heen te bouwen om zo De hormoonfactor bij heel Nederland bekend te krijgen.

Heb je het er ook weleens moeilijk mee gehad om voor jezelf te werken?

Ralph: Jazeker, vooral toen ik nog alleen aan het werk was. Eigen baas zijn kan dan best eenzaam zijn. Daarnaast betekende eigen baas zijn voor mij dat ik ontzettend veel moest werken de eerste jaren. Dit zorgde er eigenlijk voor dat ik wat egocentrisch werd en weinig oog had voor andere dingen dan werken. Ik moest er erg aan wennen om mezelf “vrij te geven”. In mijn geval zou ik dag en nacht kunnen werken, want de hoeveelheid werk die ik op kon pakken was onbeperkt. Daarnaast miste er structuur zodat ik soms alleen met schoten hagel vuurde en eigenlijk niks raakte. Met de komst van Robert is er structuur gekomen en werd ik gedwongen keuzes te maken en veel efficiënter aan de slag te gaan. Dit werkt een stuk beter en plezieriger.

Robert: Ja. Het kan stil en saai zijn als je alleen thuis werkt. Ik ga dan ook altijd ’s ochtends de deur uit om ergens in de stad te werken en onder de mensen te zijn en spreek regelmatig met verschillende mensen af. Gelukkig hebben we ons om financiën nooit zorgen hoeven te maken omdat het boek vanaf introductie een succes werd.

Voor welke klanten werk je het liefst en waarom?

Ralph: Deze clienten hebben als het ware dezelfde “bloedgroep” als ik. Dit betekent maximale kwaliteit nastreven, een plan maken voor de lange termijn, helder en duidelijk communiceren, elkaar voor de volle 100% vertrouwen en vanuit passie samenwerken.

Robert: Ik werk het liefst samen met mensen waar ik mezelf op mijn gemak voel. Zoiets heb ik binnen 5 minuten door. De samenwerking moet daarnaast leuk zijn, voor beide partijen een duidelijke win-win én met een bedrijf dat in een andere vijver vist.

Hoe vul jij je werkdagen in?

Ralph: Ik heb afwisselend werk waardoor er eigenlijk geen vaste structuur is. Dit past bij mij. Als ik bepaalde stukken schrijf, producten ontwerp of een lezing uitwerk heb ik inspiratie nodig. Dit gaat niet altijd op commando, maar ik voel zelf wanneer het moment daar is. Gelukkig heb ik erg vaak inspiratie en ik heb het gevoel dat het geen toeval is dat ik deze missie ben aangegaan. Het is als het ware “meant to be”. Als iets mij veel moeite kost en ik er maar tegenaan blijf hikken, dan is dit voor mij vaak een teken. Dit is meestal iets wat ik helemaal niet zou moeten doen, want mijn onderbuik heeft altijd gelijk gehad. Een voorbeeld hiervan is advies dat ik krijg op het gebied van marketing. Als dit de “Amerikaanse manier” of pusherig is, dan krijg ik het niet eens mijn strot of pen uit. Dit past dus niet bij mij. Ik word dus behoed voor fouten als ik zo verstandig ben deze signalen op te pikken en er naar te handelen.

Robert: Van 08.00 uur tot 09.00 uur beantwoord ik de belangrijkste mail. De rest van de ochtend werk ik aan 1 grote opdracht. Na de lunch werk ik aan verschillende kleine ‘voortgangs’ opdrachten én het laatste deel van de dag doe ik de rest van de mail. Daarnaast houd ik de vrijdagochtend vrij voor studie en de woensdagochtend om samen met Ralph de voortgang van verschillende projecten te bespreken. Sinds vorig jaar werk ik niet meer in de avonduren en sinds dit jaar heb ik de luxe dat de laptop in het weekend uit kan blijven. Het bedrijf is zo gegroeid en geautomatiseerd dat ik het in 40 uur per week red.

Wie is je grootste inspiratiebron?

Ralph: Vroeger was ik geïnspireerd door grootheden als Arnold Schwartzenegger. Tegenwoordig kijk ik meer naar niet bekende mensen om mij heen die gelukkig zijn met kleine dingen en het grote succes of geld hier niet voor nodig hebben.

Robert: Johan Cruijff. Simpel en anders denken en doen. Niet als een koe de kudde achterna lopen maar juist de andere kant op gaan.

Wat was je leukste opdracht en waarom?

Ralph: Eigenlijk is het niet een opdracht, maar het totale bedrijf dat we aan het opbouwen zijn. Het werk is zo afwisselend dat het leuk blijft. Af en toe een personal training, dan een lezing, vervolgens voor de klas staan, dan weer een product ontwerpen, even op uitnodiging naar een leuk event, gezellig bijkletsen met collega’s, boeken of blogs schrijven en een leuk interview uitwerken zoals ik nu doe. Ik zou hier geen harde keuze in willen maken, maar lekker doorgaan zo.

Robert: Daar zit ik op dit moment in. We draaien met De hormoonfactor nu sinds 2009 mee en leveren continue vakinhoudelijk goede producten. We hebben altijd de prioriteit gegeven aan productontwikkeling omdat hier vraag naar was. Nu staat het concept, hoeven we even niet met iets nieuws op de markt te komen en kunnen we ons focussen op de marketing en het netwerken. De storytelling, look & feel van het bedrijf, de websites www.dehormoonfactor.nl en www.ralphmoorman.nl , het POS materiaal, de Google vindbaarheid wordt vele malen beter nu we met de toppers van Nederland samenwerken. Daarnaast is er meer ruimte vrijgekomen voor netwerken en dus schaalvergroting. Er liggen nog zoveel branches open. Erg leuk traject om mee bezig te zijn.

Onlangs gingen wij met Ralph & Robert in gesprek voor de Helden & Hordes podcast. Het werd een inspirerend gesprek over het authentiek blijven in een veranderende wereld, waarom je niet de grootste en de beste hoeft te zijn, en het verschil tussen duizendpoten en specialisten. Luister hier naar die leuke aflevering!

Knal door het plafond

Ontvang gratis ondernemersboekje