Echt groeien? Doe dan bijna niets!

Eddy Boom
12 sep 2016

Langzaamaan merk ik dat ik door minder te doen hetzelfde bereik dan voorheen. Al dan niet meer. Ik word er ultra blij van, ik voeg meer waarde toe en voel me beter. Mijn agenda is een stuk minder hectisch dan vroeger en het resultaat is hetzelfde. Hoe kan dat? In deze blog geef ik drie tips om meer resultaat te behalen door (trommelgeroffel…) minder te doen!

1. Elimineren & delegeren

Zijn dingen echt belangrijk maar kosten ze je veel tijd? Besteed ze dan uit. Delegeer zaken die anderen beter of sneller kunnen, zodat jij je kunt richten op dingen die voor jou vanzelf gaan! Zijn er zaken niet belangrijk of doen ze weinig voor je? Gooi ze dan weg.

2. Opschalen & opschonen

Zoals Eelco de Boer zegt: clean up, scale up! Als je hebt uitbesteed en weggegooid wat je niet meer wilt doen, dan kun je wat je wel doet gaan opschalen, of als het leuk is maar niet werkt; opschonen.

Neem bijvoorbeeld een blog die het super goed doet bij je volgers. Post diezelfde blog dan nog een keer op je kanalen, of promoot deze met een advertentie. Af en toe kun je beter je beste content bij meer mensen onder de aandacht brengen dan dat je telkens nieuwe content genereert. Scheelt je trouwens ook een hoop tijd! Onthoud: 20% van de acties die je op een dag uitvoert bepalen 80% van je impact!

3. Grijp je kubieke centimeter kans

Neem een kameleon. Hij staat bekend om zijn bewuste staat van luiheid. Hij doet de hele dag opzettelijk niks, behalve opletten wanneer er een vlieg voorbij komt. En als die vlieg er eenmaal is, steekt hij zijn tong uit, eet hem op en doet de rest van de dag vervolgens weer niks. Een kameleon komt alleen in actie voor wat het állerbelangrijkste voor hem is; eten.

Laatst las ik in een boek dat we allemaal een kubieke centimeter kans hebben die zich af en toe aan ons voordoet. De kans van de kameleon is het moment waarop hij zijn tong uitsteekt. Mislukt zijn poging dan heeft hij geen eten. Ditzelfde principe geldt ook voor ondernemers; wees alert als een kans zich voordoet.

De kracht van intuïtief ondernemen

Als ondernemer moet je intuïtief kunnen ondernemen. Je moet extreem waakzaam zijn zodat je kunt doen wat er gedaan moet worden. Om kansen helder te kunnen zien moet je leren vertrouwen op je bewustzijn & intuïtie; de kracht van intuïtief ondernemen. Dat betekent tegelijkertijd dat je risico moet nemen. Het risico nemen door je alleen maar te richten op 20% van de dingen die je doet is eng. Maar juist in een staat van risico ben je extreem bewust. Denk aan een tijger die tegenover je staat, en wat dat doet met je oplettendheid. In die zin is risico nemen misschien wel de meest verheven vorm van zelfbewustzijn.

Wat draag jij bij aan de wereld?

Kleine ondernemers zijn vaak met zichzelf bezig; hun geld, rekeningen, klantenkring en portfolio. Daarna zijn mensen bezig met hun directe omgeving; is mijn klant blij, heb ik een leuk huis, heb ik fijne collega’s, heeft mijn kind te eten?

Maar wat ze vaak vergeten is om na te denken wat ze bijdragen aan de wereld. Jouw impact kan namelijk de hele wereld veranderen. Net als dat één klein sneeuwvlokje na 2000 gevallen sneeuwvlokjes op die tak net genoeg kan zijn om een tak te doen breken. Wil je écht verschil maken? Dan moet je de rest van de wereld juist bij jouw plannen betrekken. Want groeien doe je alleen in een collectief. 

Doe meer van minder

En doe dat ‘minder’ dan heel goed. Je zult merken dat je je beter gaat voelen en je klant blijer is. Door één ding écht goed te doen zul je merken dat er net als bij de kracht van commitment iets magisch gebeurt waardoor iedereen jou wil helpen. Je maakt de wereld een mooiere plek. En je zult ontdekken dat mensen graag onderdeel willen worden van jouw succesverhaal!

Veel plezier met groeien. Veel plezier met meer impact maken door minder te doen!

Bright day,
Eddy