Skip to content

Geldproblemen als ondernemer? Geef meer geld uit!

Eddy Boom
05 sep 2016

De paradox van investeren in jezelf

Ruim een jaar geleden wilde ik investeren in mezelf aan de hand van business coaching. Maar de coaching was erg duur: 2500 euro voor tien gesprekken. Ik en mijn coach zouden -voor dat geld- samen tien wandelingen maken en praten over mezelf en mijn business. Ik dacht erover na en belde de coach vervolgens op om te zeggen dat ik het ‘wel’ wilde. Waarop hij antwoordde: ”Ik hoor de twijfel in je stem. Bel me maar terug als je het zeker weet”. En vervolgens hing hij op.

De kracht van commitment

Toen, een jaar geleden, vond ik het vreemd dat de coach ophing en mij niet als klant binnenhaalde. Maar uiteindelijk heb ik het wel gedaan. Op een gegeven moment dacht ik, ik wil het gewoon en een dag later heb ik hem teruggebeld. Later bleek dit een waardevolle les te zijn; door die commitment en het verleggen van mijn eigen standaard kreeg ik meer zelfvertrouwen. Sterker nog, ik hoorde mezelf laatst precies hetzelfde zeggen tegen een meisje dat coaching van me wilde. Ook die twijfel en onzekerheid in haar stem. En ik deed wat mijn coach ook deed; ik vroeg haar de volgende dag terug te bellen mét overtuiging en dat heeft ze gedaan. Dus als je écht wil groeien of veranderen dan moet je bereid zijn te investeren.

“If you don’t pay, you don’t pay attention”.

Het magische eraan is; als je het besluit eenmaal hebt genomen dan is de verandering al voor 50% in werking gezet. Je voelt het, je wilt het en you stick to it; dat is de kracht van commitment.

Je bent je eigen plafond

Hoe hoog waardeer jij jezelf? Wat haal je uit je eigen business? Waar ligt jouw grens?

Probeer eens in geld uit te drukken hoeveel jij jezelf waard vind. Moeilijk maar belangrijk. Want dingen die meer geld kosten geef je zelf ook vaak een hogere waardering; de kwaliteit is beter, je krijgt waar voor je geld en je ontvangt meer dan waar je voor betaalt.

Dus: hoe meer werk en liefde jij in jouw diensten stopt, hoe meer ze mogen kosten. Je bent je eigen plafond.

Mijn uitgave van een jaar geleden was toen mijn plafond, misschien zelfs iets erboven. Op dit moment ligt datzelfde plafond een stuk hoger en gun ik mezelf meteen die investering. Hoe hoog ligt jouw plafond?

Doorrennen na de finish

Doordat je verder gaat dan jezelf denkt te kunnen of zelfs verder gaat dan anderen, win je altijd. Stel: Je doet mee aan een hardloopwedstrijd van 41 kilometer. Waar iedereen stopt na het passeren van de finish, besluit jij nog even door te rennen. Zo weet je zeker dat jíj hebt gewonnen want:

“There’s is no competition at the extra mile.”

Je bent bereid geweest om -letterlijk- een extra stap te doen waardoor je meteen al een stuk verder bent dan alle anderen. Dit kun je ook perfect vertalen naar je eigen business. Op het moment dat jij bijvoorbeeld besluit te gaan adverteren op Facebook, win je al direct van degenen die dat niet doen.

Door het plafond

Vroeger hielpen we klanten met hun Verhaal, Vorm & Verspreiding voor een te laag bedrag. Nu vragen we een normale prijs voor onze diensten, een bedrag dat past bij de kwaliteit die we leveren. En het gekke is dat de ervaring voor klanten daardoor juist is verbeterd. Ze betalen meer maar ze vinden wat ze daarvoor krijgen ook waardevoller. Wat eerst voelde als buiten onze comfortzone treden is nu voorbij; de nieuwe prijs is de nieuwe norm geworden.

Dit principe geldt voor iedere ondernemer. Zodra je buiten je comfortzone durft te treden zullen er gegarandeerd mooie dingen gebeuren. Dus wat wil jij heel graag? Mijn advies: Stop met jezelf dingen ontzeggen en redenen te bedenken waarom iets niet kan maar ga er gewoon voor.

Zes redenen waarom je jezelf op waarde moet schatten:

  1. Je verandert je complete mindset;
  2. Je gaat jezelf meer waarderen;
  3. Op het moment dat je meer gaat vragen, verhoog je je eigenwaarde;
  4. Als je duidelijke keuzes maakt komen er mensen en kansen op je pad die je verder zullen helpen;
  5. Je wordt een magneet voor de juiste contacten;
  6. Je verhoogt je eigen plafond.

Zelf ga ik dit jaar een opleiding volgen bij Great Communicators. Ik heb er precies één jaar over gedaan om te bedenken of ik wilde leren ‘spreken met impact’. En nu heb ik mijn harde commitment gemaakt. Soms hebben dingen ook gewoon wat tijd nodig.

Op welke manier ga jij investeren in jezelf?

Bright day,
Eddy