Je eigen verhaal vertellen. Hoe doe je dat?
Je verhaal, dat ben je zelf. Maar hoe goed je jezelf ook denkt te kennen, schrijf maar eens op waarom je doet wat je doet. De valkuil is om alleen te benoemen wat de ander heeft aan jouw product of dienst. Maar mensen (lees: klanten) willen nu eenmaal weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Deze blog is een goede oefening (ik wilde al meteen beginnen met wat ik met mijn onderneming voor jou kan betekenen!).
Mijn ‘why’ komt voort uit mijn angst om niet goed genoeg te zijn. Als kind wilde ik schrijfster worden. Maar op volwassen leeftijd liet ik dat idee varen, bang als ik was om te falen. En hoe cliché het ook klinkt, toen ik door een ongeluk lang aan bed gekluisterd was gooide ik mijn leven om. Ik wilde eindelijk doen wat ik leuk vond. Of ik er nu goed in was of niet. Ik schreef me in voor een journalistieke opleiding en ben me naderhand gaan specialiseren in schrijven voor het web.
Inmiddels help ik startende ondernemers bij het bedenken en maken van hun online verhaal. Ik herschrijf bijvoorbeeld hun website zodat die beter gevonden wordt door Google. Of ik adviseer over de inzet van het juiste social media platform en help bij het schrijven van blogs.
Om je product of idee online een gezicht te geven, is het dus belangrijk dat je weet je beweegt. Dat raakt aan wat Dr.Woe doet: helpen je verhaal kraakhelder te maken. Bij het schrijven van mijn eigen online verhaal heb ik Dr.Woe ingeschakeld. Dat klinkt misschien gek. Maar juist het gegeven dat het lastig is om je gedachten zo onder woorden te brengen dat het ook nog interessant blijft voor je doelgroep, onderstreept de behoefte aan een bedrijf dat daar hulp bij biedt.
Een persoonlijke noot in je verhaal is goed, maar het moet niet teveel om jou gaan. Het draait tenslotte om de klant. Hoe kun je een authentiek en waarachtig verhaal vertellen dat ook nog eens tot de verbeelding spreekt? Hiervoor werkt storytelling goed. Ik vind het heel leuk om met literaire technieken naar een corporate story te kijken. Ook probeer ik storytelling toe te passen in mijn eigen blogs. Dan ga ik uit van een held die een probleem heeft dat in mijn blog wordt opgelost.
Waarom ik uiteindelijk voor mezelf begonnen ben? Ik heb eens ergens gelezen dat we in een overgangsfase zitten van informatie naar inspiratie. Mensen willen graag doen waar ze goed in zijn en daarmee anderen kunnen helpen. Voor jezelf werken past in dat plaatje. Veel van mijn vrienden zijn ook zzp’er. Daarnaast kampen veel van mijn generatiegenoten met burn-out verschijnselen. Studie heeft uitgewezen dat het gebrek aan autonomie en erkenning op de werkvloer stress oplevert en ziek maakt.
Ook ik had er in mijn vaste baan moeite mee dat ik andere waarden hanteer dan die mij werden opgelegd. Ik ben een perfectionist en neem graag de tijd voor dingen om ze goed te doen. Maar die ruimte was er niet in mijn takenpakket. Als zelfstandige werk ik liever ook niet op uurbasis, maar bij voorkeur met een afgesproken prijs. Het lastige vind ik wel nog steeds dat je werk beoordeeld wordt. Mijn wens voor de toekomst is dan ook om mijn eigen producten te lanceren en online te verkopen (zoals een e-book over storytelling of een webinar over bloggen). Nu ik dit opschrijf, realiseer ik me dat ik mezelf hiermee een belofte doe die ik dus wel waar moet maken. Haha!
Lees mijn blog over Mindstyle en Personal Branding op: www.bureaunouveau.me
Lees meer over Haarlems Teksthuis op: www.haarlemsteksthuis.nl