Hoe je weet dat je goed bezig bent

Jurre Hehenkamp
03 jun 2014

Een goed, authentiek verhaal vertellen en een mooi product maken is voor ons geen probleem! De kennis en ervaring hebben we in huis en de tools om dit te vertalen, beheersen we ook prima. Alles wat we doen, moet op een authentieke, betrokken en duurzame manier gaan, anders haken we af. Of beter gezegd, kunnen we niet eens iets betekenen! Authenticiteit, betrokkenheid en duurzaamheid staan dicht bij ons. We geloven er heilig in. En door er naar te handelen, houden we er een goed gevoel aan over en slapen we ’s nachts goed. Maar hoe weten we of we nu echt goed bezig zijn?

Wij geloven dat authenticiteit, betrokkenheid en duurzaamheid de wereld een stukje beter maken. Toch hebben we daarnaast nog een klein lijstje, geïnspireerd op Dieter Rams’ 10 principes, die checken of onze producten en diesnten echt waardevol zijn!

Nu to-the-point 😉 Jouw dienst of product is van waarde voor jezelf en anderen wanneer het voldoet aan de volgende 10 principes.

1. Innovatief

De wereld verandert met de dag en zo ook de wensen en eisen die mensen hebben. Elke nieuwe ontwikkeling brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Met een beetje vindingrijkheid is er altijd een oplossing! Zorg dat je op de golf zit, want loop je te ver vooruit, dan zijn de mensen er wellicht nog niet klaar voor.

2. Bruikbaar

Wanneer hetgeen je aanbiedt niet bruikbaar is, staat het alleen maar (letterlijk of figuurlijk) in de weg. Dit gaat niet alleen over of het functioneel is, maar ook over de beleving of esthetiek. Het belangrijkste is dat er geen onnodige afleiding is.

3. Esthetisch

De vorm heeft direct invloed op mensen en hun welzijn. Helemaal wanneer het dagelijks ervaren wordt. Dit geldt niet alleen voor het uiterlijk. De andere zintuigen kunnen ook aangesproken worden. Breng je product of dienst op een mooie manier onder de aandacht.

4. Begrijpelijk

Het moet eigenlijk voor zichzelf spreken. Door een goede structuur of opbouw en gebruik te maken van de intuïtie van mensen, wordt het snel duidelijk. Denk vooral niet te moeilijk.

5. Bescheiden

Pak de kern en laat ruimte over voor een eigen interpretatie. Zo ga je een gesprek aan en overtuig je mensen sneller dan wanneer je predikt dat jouw dienst of product het beste is. Zorg dat het niet opdringerig is.

6. Eerlijk

Het werkt het best wanneer het helder, transparant en authentiek is. Zoek het niet te ver. Houd het dicht bij jezelf. Maak het niet mooier dan het werkelijk is.

7. Duurzaam

Zorg dat het schaalbaar is en lang mee gaat. Natuurlijk moet het op dat moment in de smaak vallen, maar maak het niet zo trendgevoelig dat het binnen de kortste keren opnieuw moet. Zorg dat wat je aanbiedt lang meegaat.

8. Grondig

Zorg dat niks willekeurig is of aan het toeval wordt overgelaten. Alles is een keuze. ‘Weet ik niet’ bestaat niet. Door nauwkeurig te werken, respecteer je ook de mensen die er gebruik van maken. Doe de dingen met aandacht.

9. Milieuvriendelijk

Wat je ook doet of maakt, je maakt altijd gebruik van fysieke middelen om jouw ding te doen. Alles heeft invloed op de wereld. Het is belangrijk dat het zo min mogelijk overlast veroorzaakt.

10. Simpel

Minder is altijd beter, mits het niet de voorgaande principes verdoezeld. Pak de essentie.

Dat zijn ze 😉 

Ben je al goed bezig? Vertel ons hoe je dat doet in de ‘comments’!

PS. deel dit artikel via de buttons hier boven met je collega’s of vrienden die nog niet zo goed bezig zijn 😉

Fijne dag!

Jur