Wat moet je?

Eddy Boom
22 sep 2014

Hey, wat moet je? Heb je voor jezelf helder wat je moet en wat je wilt? Daar zit een enorm verschil tussen. Een eekhoorntje moet nootjes eten, anders gaat hij dood. Ik moet slapen, eten en drinken. Anders ga ik dood. Maar voor de meeste dingen geldt dat we het niet echt nodig hebben. We leven in een wereld van willen. Zo willen we de nieuwe iPhone, en willen we een dag in de week meer vrij…

Wat we ook willen is een lekker flesje water. Om terug te komen op wat ik eerder zei: in het westen moeten we geen water drinken, maar dat willen we, zo veel dorst hebben we nou ook weer niet. Doordat we dingen willen zijn verhalen belangrijker dan ooit.

Ik geef je 3 inzichten om de kracht van verhalen te illustreren:

1. De wijn is zo goed als het glas

Heb je een wijnproeverij? Dan moet ik je wellicht teleurstellen. Recent is aangetoond dat dure wijn vaak minder lekker wordt gevonden dan goedkope wijn. Voor het onderzoek werden goedkope en dure wijnen uitgegoten over verschillende vormen glazen. En wat bleek? De wijn die het lekkerste uit de test kwam zat in het mooiste glas. En jawel, daar zat de goedkoopste wijn in. Mensen vormden een verhaal op basis van uiterlijkheden zoals het glas. 

2. Iedereen kent het verhaal van Adam & Eva

Ken je de tien geboden uit de bijbel uit je hoofd? Of ken je er misschien een paar? Of weet je er geen een op te noemen? Ik ken ze ook niet uit mijn hoofd. Andere vraag: ken je het verhaal van Adam en Eva uit de bijbel? Die ken je.

In dit voorbeeld wil ik je laten zien dat verhalen makkelijker te onthouden zijn dan droge informatie. Verhalen spelen in op het gedeelte in je hersenen waar je emotie zit, waardoor je er dingen bij kunt gaan voelen. Wanneer je iets voelt kun je het doorleven, en daarmee ook onthouden. Dingen die je onthoud kun je makkelijk doorvertellen. Verhalen worden al eeuwen ingezet om informatie met elkaar te kunnen delen.  

3. Kennen vertrouwen gunnen

Verhalen beklijven doordat we ons als luisteraar kunnen identificeren met een van de hoofdpersonen uit een verhaal. Juist verhalen waarin dingen fout gaan worden onthouden, omdat niet iedereen wel eens heeft ervaren om succesvol te zijn, maar iedereen de ervaring heeft dat iets niet al te voorspoedig gaat. Herkennen is kennen. Mensen leren je kennen door middel van een verhaal waar ze zichzelf in kunnen verplaatsen. 

Voor mij is deze blog nog maar het puntje van de ijsberg. Zo komt er binnenkort een (echt)boek uit waarin ik de kracht van verhalen beschrijf, geef ik volgende week nog 3 inzichten in de kracht van verhalen, en is het bovendien de missie van Dr.Woe. Wij willen dat alle mooie verhalen gehoord worden.  

En we beginnen bij jou. Wil je net zoals Barbara en vele anderen jouw verhaal vertellen op onze blog? Jouw verhaal zal veel mensen bereiken via social media, de blog en onze nieuwsbrief. De leukste verhalen worden uitgebracht als ebook! Mail naar mijnverhaal@drwoe.nl

Of ken je iemand anders met een mooi verhaal? Laat zijn of haar naam achter in het commentaarveld, of deel dit verhaal via de buttons hier boven!