Is de hype van storytelling voorbij?

Eddy Boom
28 mrt 2018

‘Is de hype van verhalen vertellen niet bijna voorbij?’ vroeg een jongen mij op de gang. ‘Was storytelling niet zo’n hip begrip uit 2016? Was het niet gewoon marketing in een nieuw jasje?’ ging hij verder. ‘Een soort oude wijn in nieuwe zakken? Is dat waarom jij het woord verhalen ook hebt opgenomen in jouw propositie?’ vroeg hij, ietwat insinuerend.

Ik dacht even na. Eigenlijk dacht ik best lang na. Interessant dacht ik. Of…?

‘Nee.’

Zei ik toen. ‘Bij mij is het niet zo gegaan.’

Hoe het wel is gegaan vertel ik je op een ander moment. Waarom? Omdat ik dit artikel volledig wil richten op jou. Want of het nu een hype is of niet, of het woord nou uitgekauwd is of niet. Ik ben een gelovige geworden als het gaat om het vertellen van jouw verhaal als ondernemer.

Hieronder geef ik je 5 gegronde redenen om te kiezen voor het bevrijden van jouw verhaal. Daarbij ontdek je 5 super waardevolle gamechangers die ontstaan wanneer jij jouw verhaal kraakhelder hebt.

1. Omdat je wilt werken voor mensen die bij je passen

Als kleine ondernemer ben je vaak je eigen product. Jij bent degene die direct in contact staat met de klant. Je helpt iemand met jouw dienstverlening, of je hebt een product, en jij bent degene die het product verkoopt. Mensen kiezen voor jou op basis van wie jij bent, niet op basis van wat jij doet. Want anno nu zijn er meer coaches dan coachees, meer fotografen dan gefotografeerden, en meer communicatieprofessionals dan specialisten.

⇒ Gamechanger 1: Kiezen om Gekozen te worden
Als jij jouw verhaal helder vertelt, kom je meer mensen tegen zoals jij. Een helder verhaal betekent keuzes maken. Je moet kiezen om gekozen te worden. En als jij kiest voor jouw verhaal, je je bewust bent waar je voor staat, wat jouw waarden zijn, dan kiezen mensen jou uit op basis van die waarden. Ze kiezen jou omdat ze daarin iets van zichzelf herkennen. En als dat gebeurt kun je je afvragen of die mensen nog wel klanten zijn. Want kunnen dat niet net zo goed goede vrienden worden?

Meteen aan de slag met jouw verhaal? Of eerst jouw verhaal vandaag nog formuleren in 1 zin? Ontdek het zelf op www.bevrijdjeverhaal.nu

2. Omdat je wilt werken op momenten die bij je passen

Door de jaren heen heb ik een bepaalde weerstand gekregen voor mensen die zeggen geen tijd te hebben. Mensen die geen mogelijkheid hebben om deel te nemen aan leuke of belangrijke momenten omdat ze een deadline hebben of omdat de klant bepaalde dat jij op dat moment moest werken.

⇒ Gamechanger twee: Ondernemend of Ondernemer
Waarschijnlijk ben je ooit voor jezelf begonnen omdat je vrijheid wilde. Je wilde ondernemen. Wanneer je klusjes doet op basis van de agenda van de klant, dan kun je stellen dat je proactief bent; ondernemend, maar ben je dan ook een ondernemer? Als jij jouw verhaal hebt bevrijd, voel je je sterker en durf je aan te geven hoe jouw agenda eruit ziet. Je leert inzien dat die helderheid en directheid de samenwerking juist bevorderd. Want duidelijke taal spreken we allemaal. Je werkt op zo’n moment vanuit de juiste energie. Jij bent dan de baas over jouw agenda.

3. Omdat je wilt werken aan opdrachten die bij je passen

Als jij niet weet wat jouw vierkante meter is dan denken anderen dat misschien wel voor jou te weten. Werk is werk denk je, er moet toch brood op de plank komen, dus je stemt in met die klus die misschien net niet bij je past. En dat kost je wel wat moeite. Je doet iets wat niet helemaal bij je past, het resultaat valt daardoor ook wat tegen, je krijgt het niet af en moet dat ene leuke etentje afzeggen.

⇒ Gamechanger 3: Doen & Zijn
Een kraakhelder verhaal is weten waar jij het verschil kunt maken. Je ziet in dat je beter een aantal mensen goed kunt helpen vanuit jouw expertise, dan een hoop mensen half, met iets dat je net niet beheerst. We noemen dit het verschil tussen doen en zijn. Sommige dingen kun je prima doen voor een ander, maar ben je in essentie misschien niet.

4. Omdat je wilt werken voor bedragen die bij jou passen

In het Engels zeggen ze price implies quality; vraag je een hoge prijs? Dan zullen mensen eerder denken dat jouw kwaliteit goed is. En weet je wat het opmerkelijke is? Mensen die meer betalen zijn vaak ook de mensen die meer commitment geven waardoor de samenwerking leuker wordt. Waarom zou je je niet inzetten als je veel hebt betaald?

⇒ Gamechanger 4: Winkelwaarde & Eigenwaarde
Een goede prijs vragen is dus essentieel in een gezonde business. Toch is een goede prijs vragen niet het hele verhaal. Want hoe kun je een hoge prijs vragen als jij niet gelooft in de waarde van jouw product? You don’t believe the message, is you don’t believe the messenger; als jij een hoge prijs vraagt maar nog niet zo overtuigd bent van je eigen vierkante meter, dan is dat voor de ander meteen voelbaar. Werken aan je verhaal betekent staan voor wie je bent. Jij leert te staan voor wat je waard bent. En die waarde die mag je ook doorberekenen in je prijs.

5. ​Omdat je een échte bijdrage wilt leveren aan je omgeving

Wanneer je een dak boven je hoofd hebt en een dagelijks lekker hapje dan zou het zonde zijn als je enkel werkt om geld te verdienen of werkt als een soort van bezigheidstherapie. Ik geloof dat duurzaamheid verder reikt dan afval scheiden en vegetarisch eten. Ik denk dat duurzaamheid ook gaat over het maken en creëren van producten en diensten waarmee we onze omgeving echt helpen en waarmee we ’s avonds voor we gaan slapen een écht gevoel van voldoening door krijgen.

⇒ Gamechanger 5: Vrij van & Vrij tot
Heb je weleens gehoord van het verschil tussen vrij van en vrij tot? Wanneer je jezelf of iemand anders ergens vrij van maakt dan los je een probleem op. Maar daar stopt het dan ook. Wanneer je jezelf of iemand anders ergens vrij tot maakt, dan maak je iemand vrij om het leven te leiden wat hij eigenlijk wil leiden. Voorbeeld: je kunt iemand vrij maken van een burn out. Of je kunt iemand vrij maken tot het vervullen van zijn voor haar dromen en doelen. Een helder verhaal doet een beroep op dat tweede. Een kraakhelder verhaal maakt je vrij om te creëren, het verschil te maken en jou een steentje bij te laten dragen aan de wereld van de toekomst.

Interessant. Vind je niet? Misschien is het je opgevallen dat alle principes over jou gaan en niet over de ander. Ze dragen allemaal bij aan meer geluk, succes en zingeving in jouw business. En natuurlijk gaat de deur twee kanten op open. Jouw verhaal komt jouw klant ook onwijs tegemoet. Verhalen zijn makkelijk door te geven, helpen jouw klant om jou te onderscheiden van de ander, en laten een stukje kwetsbaarheid zien, waardoor zij ook worden uitgenodigd om zich open te stellen naar jou toe.

Ik hoop dat je inziet dat het bevrijden van jouw verhaal verder reikt dan werken aan je marketing alleen. Het helpt je aan meer zelfvertrouwen, meer vrijheid en kan resulteren in een duurzame bijdrage aan je omgeving.

Vanuit die overtuiging hebben wij de online opleiding Bevrijd Je Verhaal gemaakt. Omdat we de overtuiging hebben dat een kraakhelder verhaal het fundament vormt voor iedere toekomstbestendige ondernemer.

In 5 hoofdstukken, talloze video’s, coaching calls en opdrachten leer jij vanuit allerlei invalshoeken te ontdekken wie jij bent, en wat jouw vierkante meter is in het land van ondernemerschap. Je leert je verhaal te bevrijden, te vertellen en er met volle overtuiging achter te staan. Ik nodig je uit om een kijkje te nemen op www.bevrijdjeverhaal.nu Natuurlijk omdat wij super trots zijn op onze opleiding, maar vooral ook omdat ik je gun om succesvol te ondernemen om een manier die écht bij jou past.

Op jouw verhaal,
Eddy

P.S. Toch benieuwd wat mijn verhaal is, en waarom ik ondernemers zo gun om hun verhaal met de wereld te delen? Ik werd hierover geïnterviewd in de Helden & Hordes podcast.

Oja, en misschien wil je mij nog even spreken, of je wil mij al iets vertellen over jouw verhaal. Dat mag! App me dan even op 06 47605619!