5 tips om jouw werkwijze te verduidelijken

Jurre Hehenkamp
06 jun 2014

‘Wat doe je?’ is een vraag die een gesprek kan beginnen, of juist kan eindigen voor hij echt begonnen is. Wannneer je genoeg interesse weet te wekken met jouw antwoord, komt er automatisch de vraag: ‘Hoe doe je dat dan?’. Dat is het moment dat je mensen kunt overtuigen van jouw unieke aanpak. De volgende 5 tips kunnen je daarbij helpen!

Als het goed is heb je op de eerste vraag (wat doe je?) al een briljant antwoord gegeven. Heb je in die 1e mooie zin verteld waar je jouw klanten mee helpt, dan kan er eigenlijk niets mis gaan. Het is vervolgens wel belangrijk dat je jouw werkwijze vol vertrouwen overbrengt!

1. Geloof in jouw waarde

Wanneer jij gelooft in waar je voor staat, dan moet je ook geloven in jouw toegevoegde waarde. Natuurlijk is het goed om te groeien; lees boeken, ontmoet mensen, verdiep je, kijk om je heen, sta niet stil. Toch is er zonder dat altijd al wel iets dat jij een ander kan bieden. En dat hoef je niet eens ver te zoeken. De basis heb je jaren terug al gelegd. Als kind had je al bepaalde maniertjes die waarschijnlijk nog steeds te herkennen zijn. Jouw werkwijze ontwikkelt zich gedurende je hele leven. Wacht niet langer, spreek hem uit.

Beschrijf waarom de wereld meer mensen zoals jij kan gebruiken!

2. Kies met wie je wilt werken

Het is belangrijk om nee te zeggen. Niet alleen omdat je dicht bij je principes moet blijven, maar je maakt meteen een duidelijk onderscheid in wie je zelf wél en juist niet wilt helpen. Ook hier gaat het om gevoel. Wanneer je een klik hebt met je klant, begint de samenwerking. Tenzij je het echt prettig vindt, laat je niet zomaar alles over de schutting kletteren. De beste resultaten komen nou eenmaal wanneer je nauw samenwerkt. Houd wel rekening met de werkwijze van de ander. Als je nauw samen gaat werken, moeten er aan beide kanten wellicht wat compromissen gemaakt worden. Iedereen heeft zijn eigen talent, geef anderen ook die ruimte.

Laat weten wie jij het best kunt helpen! 

3. Neem de leiding

Jouw aanpak is de werkwijze waar jouw voorkeur naar uit gaat. Het liefst zou je willen dat iedereen jouw werkwijze zou hanteren. ‘behandel anderen zoals je zelf ook behandelt wilt worden’. Zorg dan dat jouw werkwijze altijd overeind blijft staan. Jij bent de enige die daar controle over heeft, dus laat je niet gek maken en houd voet bij stuk. Zorg dat de e-mailtjes van die ene klant geen takenlijstjes worden die je maar klakkeloos opvolgt. Op die manier kom je niet aan je eigen workflow toe en sta je eigenlijk al 1-0 achter. Voelt het niet ok, dan is het meestal niet ok. Jij bent meester over jouw aanpak. Spreek dat uit en houd de controle!

Maak duidelijk dat jij de expert bent!

4. Geef meer, beloof minder

Zolang je bij je eigen werkwijze blijft, is er vrij weinig aan de hand. Pas wel op voor beloftes welke je niet waar kunt maken. Dit betekent niet dat je geen dingen kunt beloven die je nog nooit gedaan hebt. Met een beetje creativiteit is er altijd wel een oplossing, ga zelf op onderzoek uit, of haak iemand aan. Ook al staan beloftes niet zwart op wit in een offerte, en is het maar een extraatje, klanten hebben de neiging juist die kleine dingen te onthouden. Je kan het best die beloftes inruilen voor extra’s aan het eind. Geef dingen weg die waardevol zijn, maar niet zoveel tijd kosten dat je in de knoei komt!

Laat zien dat jij de oplossing bent!

5. Get to the point

Ben je wat praktischer ingesteld, dan vroeg je je dit waarschijnlijk al eerder af 😉 Wanneer je wat minder tijd hebt (of snel je punt wilt maken), is het belangrijk dat je geen ellenlange verhalen of tientallen metaforen gebruikt om uit te leggen hoe je te werk gaat. Maak het concreet en gebruik heldere terminologie. Zorg ook voor een goede opbouw. Kies de juiste volgorde, begin niet aan het eind, maar maak bijvoorbeeld een mooi 1-2-3-tje. Maak duidelijk onderscheid tussen de verschillende stappen. Wanneer ze teveel overlappen, schep je verwarring. En zorg dat je het ook leuk houdt!

Maak je werkwijze concreet, maar houd het interessant.

Zo doe je dat dus!

Schrijf in het commentaarveld hieronder hoe jij met volle overtuiging doet wat je doet! 

PS. deel dit artikel via de buttons hier boven wanneer je iemand kent die hulp kan gebruiken bij het concreet maken van zijn of haar werkwijze!

Werk ze!

Jur