hoe je in 1 zin zegt wat je doet

Jurre Hehenkamp
25 mrt 2014

Weet je nooit wat je nou moet antwoorden op de vraag: ‘Wat doe je?’ of vind je dat het antwoord dat je altijd geeft eigenlijk nooit de hele lading dekt? Je antwoord is waarschijnlijk exact wat je doet. Je programmeert, dus ben je programmeur. Je kookt eten, dus ben je kok. Zo simpel is het. Maar eigenlijk stopt het je, tegen je wil, direct in een hokje. Het dekt totaal niet jouw toegevoegde waarde. Namelijk, waarom je doet wat je doet. Waar je ’s ochtends voor opstaat, is erg makkelijk te achterhalen door de volgende 5 simpele vragen te beantwoorden!

Naast dat onderstaande oefening antwoord geeft op waarom je dingen doet, kun je deze bijvoorbeeld ook mooi als quote gebruiken op je website, om zo je bezoekers snel te overtuigen verder te lezen. Als het goed is, roept de quote ook weer nieuwe vragen op, zoals: ‘Hoe doe je dat?’ of ‘Wat doe je dan?’. Zodra je hun aandacht hebt, is het namelijk makkelijker ze verder te overtuigen met bijvoorbeeld je werkwijze en/of product, zodat ze uiteindelijk tot actie over gaan.

Oud film- en theaterregiseur Adam Leipzig bedacht 5 simpele vragen om achter je levensdoel te komen. Super persoonlijk, maar op iedereen van toepassing. 2 vragen gaan over jou, de overige 3 gaan over anderen. Deze 5 vragen, uit dit filmpje, heb ik voor het gemak hieronder vertaald. Invullen maar!

Vraag 1: Wie ben je?

Deze vraag moet je niet te moeilijk opvatten. Het antwoord is simpel, gewoon je eigen naam 😉

“Ik ben _________!”

Vraag 2: Wat doe je het allerliefst?

Nu wordt het wat lastiger. Wat vind je het allerleukst om te doen? Waar ben je het allerbest in? Om deze vraag wat meer richting te geven kun je jezelf een andere vraag stellen. ‘Wat is hetgeen waarvan je het gevoel hebt dat je dat het best aan anderen kunt leren?’

“Het liefst _________”

Vraag 3: Voor wie doe je dat?

Deze vraag gaat niet over jou, maar over de ander. Wie wil je het liefst helpen? Doe je het bijvoorbeeld voor volwassenen, kinderen, singles, wereldreizigers of pizzakoeriers. Simpel gezegd, wie is jouw doelgroep? Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Bijwoorden toegestaan 😉

“voor _________,”

Vraag 4: Wat willen ze of wat hebben zij nodig?

Met welk probleem zit jouw doelgroep? Wat gaat er nu niet goed, waar hebben ze last van of wat hebben ze nodig?

“die _________,”

Vraag 5: Hoe veranderd het ze?

Dit is het resultaat van vraag 2 en 4. Hoe beïnvloedt dat wat jij het liefst doet het probleem van degene wie jij het liefst helpt? Wat heeft jouw oplossing voor gevolg? 

“zodat ze _________!”

Ok, dat zijn de 5 vragen. Achter elkaar gezet en na wat bijschaven, krijg je bijvoorbeeld het volgende:

“Ik visualiseer het authentieke verhaal van enthousiaste ondernemers, die moeite hebben met het verwoorden waar ze voor staan, zodat ze daarmee de wereld kunnen verbeteren”

Of in 1 korte zin; “Ik help ondernemers de wereld te verbeteren”

In plaats van exact te zeggen wat je doet; filmmaker, straatveger of tandarts, zeg je voortaan alleen die laatste zin. Die zal er voor zorgen dat de vraag ‘Wat doe je?’ nooit meer een afgezaagde conversatie opleverd, maar juist verandert in een oprecht geïnteresseerd gesprek!

Zo, dat is dus je levensdoel, gefeliciteerd! 😉 Moeite met formuleren? Deel hem vooral in de comments hieronder!

Fijne dag!
Jur