Ben jij Authentiek of Fouthentiek?

Eddy Boom
06 jul 2016

Authenticiteit is ultra hip. Niet alleen eenpitters willen authentiek ondernemen, maar ook de grote corporates wagen zich er aan. Want; authenticiteit maakt succesvol. Klanten gaan ervan uit dat bedrijven die handelen vanuit hun authenticiteit gemotiveerder en succesvoller zijn. Wie authentiek is scoort beter bij de klant.

Maar wat is eigenlijk authenticiteit? En kun je authentieker worden? In deze blog laat ik de drie verschillen zien tussen authentiek en jawel; fouthentiek!


Fouthentiek:

1. Nadenken over je gedrag

Hoe meer je over je gedrag gaat nadenken, hoe fouthentieker je wordt. Het schijnt dat 99% van ons gedrag namelijk onbewust is. Als je dus 1% van je gedrag bewust weet aan te passen dan wijkt dit zichtbaar af van je overige 99%! Dit komt niet alleen vreemd over op anderen, maar is ook nog eens zeer vermoeiend!

2. Altijd dezelfde persoon willen zijn

Wie je bent staat redelijk vast. Maar je gedrag past zich constant aan. Niemand acteert hetzelfde bij zijn partner als bij een zakelijke relatie of een goede vriend. Als één iemand de ware ‘jij’ is. Welke is dat dan? Accepteer dat je uiteenlopende karaktereigenschappen hebt, en dat je overal een beetje anders bent. Maar je altijd aan iedereen aanpassen is ook niet nodig. Dat noemen we kameleongedrag.

3. Egoïstisch zijn

Authenticiteit is geen vrijbrief om jezelf egoïstisch te mogen gedragen. Jouw unieke ‘ikke’ druk je namelijk uit in de samenleving. Want wil je niet authentiek zijn om zo de grootste bijdrage te kunnen leveren aan anderen? Loesje zei het al;

‘wat gebeurt er met de concurrentiestrijd als blijkt dat we allemaal uniek zijn?’


Authentiek:

1. Bewust zijn van wat je wilt

Authenticiteit heeft ook te maken met een stukje zingeving. Het is makkelijker om bij je authentieke verhaal te blijven als je uitgaat van waar je voor staat en waar je voor gaat. Niet alleen wie jij bent, maar ook waar je voor in beweging komt werkt als een magneet op anderen.

2. Open staan voor nieuwe ervaringen

Open en eerlijk zijn naar jezelf en anderen is een pré. Om goed te kunnen laten zien wie jij bent dien je goed te luisteren naar anderen en wat binnenin jou speelt. Iedereen is op zijn eigen manier authentiek. Er is dus geen methode van buitenaf om authentiek te worden.

3. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet

Als je oprecht over wil komen dan is het van belang dat je congruent bent in je denken en doen. Rondrijden in een Hummer terwijl je adverteert voor een webinar over duurzaamheid werkt dus niet. Sta honderd procent achter iedere keuze die je maakt, en doe wat je zegt en zeg wat je doet.

En dan weer terug naar jou en jouw organisatie. Op welke van bovenstaande punten scoor jij punten? Neig je meer naar authentiek of naar fouthentiek? Belangrijk is om te weten dat waar je vandaag staat ook maar een momentopname is. Ik geloof dat ieder mens in essentie authentiek is, maar dat iedereen in meer of mindere mate een stukje van deze authenticiteit weet te verbloemen.

Leren authentieker te worden is op zichzelf een paradox. Leren komt namelijk vaak van buitenaf, terwijl authenticiteit gaat over wie jij van binnen bent. Wie toch een stukje authentieker wil handelen moet ervoor zorgen dat hij zichzelf goed kent. Werken aan je persoonlijke ontwikkeling, je zelfvertrouwen en het maken van duidelijke keuzes kunnen helpen om je ware ik meer te laten zien.

Kies je er toch voor om anderen te imiteren dan mag dat ook. Want wie weet kun je door dingen te doen die buiten je eigen normen liggen je eigen nieuwe normaal creëren 🙂

Wil je hulp hebben bij het naarboven halen van jouw authentieke verhaal? Dr.Woe helpt ondernemers hun verhaal kraakhelder te vertellen d.m.v. zijn VVV-methode. We zijn benieuwd naar jouw verhaal. Eet je een keer een broodje mee?

Bright day, 

Eddy