waar ga je eigenlijk naartoe?

Eddy Boom
10 jul 2014

Je gaat op vakantie en een dag van tevoren stop je je hele koffer vol met korte broeken, zonnebrandcreme, een zwembroek, een duikbril en je badslippers. Vervolgens ga je per auto naar je Chalet hoog in de bergen in Zwitserland. Eenmaal aanbeland op je bestemming blijkt er geen zwembad te zijn, is het rond de 5 graden, bewolkt en moet je ter plaatse nieuwe warme kleding kopen. Dit voorbeeld laat zien dat het beter is om eerst te kijken waar je naartoe wilt en waarom, dan wat je daarvoor nodig hebt. Toch doen veel organisaties dit andersom. In dit artikel leg ik uit waarom handelen vanuit een missie en visie succesvol maakt…

1. Omdat je focus wilt

Veel bedrijven voeren dagelijks acties uit om een dag te vullen. Hierbij kun je denken aan het beantwoorden van e-mails, het bijhouden van administratie en het bijwonen van meetings. Maar in hoeverre leiden deze acties tot je doel? Met een duidelijke missie en visie valt er niet te spreken over acties, maar spreken we over implementaties. Implementaties zijn acties die je dichter bij je drijfveren en doelen brengen. 

Zonder een duidelijke missie en visie is ieder initiatief wat je neemt, schieten met hagel. Wanneer je weet waarom je doet wat je doet, is het ook makkelijker om dingen op te geven die niet passen bij jouw missie en visie. 

Een visie bepaalt hoe jij naar de wereld kijkt. Het is de drijfveer die ervoor zorgt dat je dagelijks je bed uit komt. Een missie is je doel en vaak ook meetbaar. Het is een concrete stip aan de horizon waarmee je bepaalt welke kant je op wilt met je onderneming. Focus dagelijks op taken die iets bijdragen aan je missie en visie. 

2. Omdat je visie onderscheid

Nu zijn er veel bedrijven die ergens wel een missie en visie hebben opgeschreven. Als het gaat om een missie dan weten de meeste bedrijven deze ook te benoemen. Maar het probleem is dat de meeste bedrijven ongeveer dezelfde missie hebben: namelijk iets bijdragen aan de wereld en groeien in omzet. Een visie staat dichter bij de personen achter een bedrijf en is daarom meer onderscheidend. Je visie is de reden dat je dingen doet. Het is je waarom. Zoals Simon Sinek zegt: ‘Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je dat doet.’

3. Omdat je duurzame relaties opbouwt

Je bent ondernemer als je met jouw talent en passie een ander kunt helpen. Anderen helpen houd je alleen vol als je weet wat je drijfveren zijn en dat je er plezier uit haalt. Jouw innerlijke drijfveer verandert ook jouw uiterlijke wereld. Wanneer mensen weten waar jij het voor doet en wat je plan is, kiezen ze je daar op uit en ontstaan er leukere samenwerkingen. Je inhoud is wat jou onderscheidt. 

De tijd die je niet besteedt aan klanten waar je niet mee op een lijn ligt, kun je besteden aan klanten die je wat extra’s wilt geven. Je bouwt een lange termijn relatie op, waardoor je meer werk hebt en je steeds beter maatwerk kunt leveren aan je klant. Hierdoor worden je klanten je ambassadeurs en maken reclame voor jouw bedrijf!

Je trekt niet alleen klanten, maar ook medewerkers en partners aan op je missie en visie. Samen heb je een groot doel voor ogen, waar je een wiel voor in beweging wilt brengen. Wanneer je samen eenmaal het wiel in beweging hebt gekregen, ontstaat er een moment van doorbraak waarop het wiel uit zichzelf rolt en bijna niet meer te stoppen is. Dit is het moment dat bedrijven van een goed naar een geweldig bedrijf evalueren. 

4. Omdat je wilt doen wat je leuk vindt

Een duidelijke drijfveer gaat niet alleen over dat wat je het allerleukste vindt om te doen. Je drijfveer heeft meer te maken met wat je wilt bereiken in je leven en hoe je jouw bedrijf daarvoor inzet. Het gaat er om waar je wilt eindigen, waar je voor staat, of letterlijk: waar je voor opstaat. Wanneer je werkelijk een beweging in gang wilt zetten met je bedrijf, zorgt dit er tevens voor dat je vol houdt in tijden dat het wat minder gaat. Waar een wil is, is een weg.

5. Omdat bijdragen geld oplevert

Wanneer je werkt vanuit een duidelijke missie en visie sta je in je kracht en talent. Hiermee ben je tevens het beste in staat om een bijdrage te leveren aan je klanten. Hoe meer je bijdraagt, hoe meer je gaat verdienen. Voorbeelden hiervan zijn Facebook en Google. Beide bedrijven hebben een duidelijke missie en visie: Facebook wil dat we altijd in contact staan met onze dierbaren en Google wil dat alle informatie voor iedereen toegankelijk wordt. De bijdrage die ze hiermee leveren aan de maatschappij, zorgt er blijkbaar ook voor dat beide bedrijven zeer fortuinlijk zijn. 

Onze visie is dat alle ondernemers met wereld-verbeterende verhalen gehoord mogen worden en onze missie is samen het verhaal van organisaties te ontwikkelen die we vervolgens podium geven via het juiste (online) medium. Daar komen wij ons bed voor uit.

Start With Woe

In de door ons ontwikkelde Start With Woe sessie gaan we op zoek naar jouw drijfveren. Deze drijfveren helpen we tot uiting te brengen door middel van een duidelijke missie. We vormen samen een kapstok waaraan organisaties al hun toekomstige acties op kunnen afstemmen. We maken een checklist van één A4 waarmee organisaties dagelijks herinnert worden aan hun doelen. 

Recent gaven we een Start With Woe workshop aan een klant die bij binnenkomst nog zei dat hij een actie-website wilde om (tijdelijk) op te vallen en te concurreren. Aan het einde van de sessie ging het bedrijf met 1 zin naar huis waarin ze zeiden wat ze deden en waarom. Hierdoor trokken ze nieuwe klanten aan en zelfs nieuwe medewerkers. Het gaf ze een andere uitstraling en veel meer groei en plezier in het werk. 

Schrijf in het commentaarveld hieronder waarom je denkt dat jouw organisatie baat heeft bij een Start With Woe sessie. We kijken er naar uit om jouw organisatie naar een hoger plan te brengen. 

PS. deel dit artikel via de buttons hier boven wanneer je iemand kent die hulp kan gebruiken met het ontwikkelen van focus, missie en visie! 

Jouw verhaal is jouw business!

Eddy