Skip to content

Iedereen wil op een andere manier hetzelfde zijn.

Eddy Boom
11 mrt 2019

1. Being better is better than being nothing.

‘Wat mij betreft ben jij een van de beste storytellers van Nederland.’

Zei Ralph Moorman tegen me. En ja. Dat vond ik leuk om te horen. Zeker van iemand die zelf ook ergens ‘de beste’ in is. En toch kwam die opmerking niet helemaal binnen. Want ik werd gecomplimenteerd met een stuk waar mijn focus niet lag.

In die fase was ik vooral bezig een betere ondernemer te worden. Ik las en luisterde veel rondom persoonlijke ontwikkeling. Het was de periode dat mijn podcast geboren werd. Mijn geld verdiende ik al jaren als medeoprichter van Dr.Woe. Een bureau dat tot dan toe vooral bekend stond om haar webdesigns. ‘We waren de award winning webdesigners achter de website van 365 Dagen Succesvol!’

Niets wees er op dat ik naar buiten zou treden als storyteller. Nog minder zag ik mezelf als copywriter; een titel die Eelco Smit mij gaf terwijl we keken naar zijn eigen copywriting. Daar kwam nog bij dat Eelco mij meer zag als propositie man. En dat volgens hem verhalen in business to business niet zo relevant waren.

2. Being different is better than being better.

Zij zien zij zien wat ik niet zie.

Enerzijds zag ik het niet omdat ik het niet wilde zien. Ik wilde bijzonder zijn, en anders dan alle anderen. Dat wat ik kon was voor mij vanzelfsprekend, en daarmee alles behalve uniek. Anderzijds zag ik mijn kwaliteit niet omdat het scherpste oog zichzelf niet kan waarnemen; een inzicht dat later centraal kwam te staan in mijn business.

Ik wilde anders zijn. Want zo leerde ik, anders zijn is beter dan beter zijn. We kunnen immers niet allemaal de beste zijn. Tel alleen al het aantal coaches, fotografen en copywriters in Nederland. Hoe kunnen die bijvoorbeeld allemaal op nummer 1 staan in Google?

En toch is ook anders zijn tegenwoordig zo anders nog niet. Want proberen we dat niet allemaal? En zo verzon ik – als zelfbenoemd woordkunstenaar – de volgende quote:

‘Iedereen wil op een andere manier hetzelfde zijn.’

We willen allemaal opvallen, en tegelijkertijd ook een beetje normaal blijven. Want als je écht anders bent, dan ben je vaak ook een beetje vreemd. En daarmee een beetje eenzaam. Schaakmat. Anders zijn voor vreemden, is vaak een vervreemding van jezelf zijn.

3. Being real is better than being different.

‘Als je weet wat je drijft, voorkom je dat je zinkt.’ ~ Eddy Boom

Anders zijn of de beste zijn werkten niet. Ik had iets anders nodig dan anders zijn. En ik had iets beters nodig dan beter zijn.

Inmiddels was het 8 november 2018. Het was woensdagavond, en alles leek stil te staan. In die periode liep mijn business bijzonder onfortuinlijk, en had ik totaal niet helder wat ik wilde. En ik was mij terdege bewust van het volgende:

Als je helder hebt wat je wilt, dan heb je voor en tegenstanders. Als je niet helder hebt wat je wilt, dan heb je alleen maar tegenstanders. Als jij jezelf niet begrijpt, dan word je ook niet begrepen door anderen. Of zoals Einstein zei:

‘If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.’ ~ Einstein

Ik moest mezelf weer gaan begrijpen. En zo boekte ik diezelfde avond nog een appartement in Antwerpen. De volgende morgen zat ik in de trein. Een opmerkelijk besluit volgens sommigen, omdat ik dure centen uitgaf, maar ook omdat ik de keuze totaal niet had voorbereid.

4. Eerlijkheid duurt het kortst

‘De langste en tegelijkertijd kortste weg is die van het hoofd naar het hart.’

In een theehuis naast een kerk opende ik voor het eerst mijn dagboek. Ik schreef wel 20 beroepen en expertises die ik had onder elkaar op. Woorden als public speaker, marketeer en merkstrateeg verschenen op papier. Daarna stelde ik mezelf de volgende vraag: Wie ben ik als ik loslaat welk imago ik wil hebben? Ik begon te strepen.

‘Ik ben geen public speaker, ik wil het zijn omdat ik graag applaus wil.’ In die flow van eerlijkheid streepte ik 19 van de 20 woorden door. Wat er overbleef waren storyteller & businesscoach.

Voor het eerst beantwoordde ik een andere vraag dan voorheen. Ik vroeg niet langer: Wat wil ik? Wat wil de markt? En waarmee kan ik opvallen? Dit keer vroeg ik;

‘Wat wil er via mij naar buiten?’

Vanaf dat moment zag ik wat Ralph en Eelco zagen. Ik zag waar ik mensen werkelijk mee hielp, en dat ik daar geen complex aanvalsplan voor nodig had. Niet differentiëren of beter worden bleken het antwoord, maar eerlijkheid naar wat ik hier kwam doen. En zo veranderde ik – als zelfbenoemd woordkunstenaar – opnieuw een quote:

‘Eerlijkheid duurt het kortst.’

Want eerlijkheid bracht helderheid, daadkracht en overtuigingskracht. En zo had ik binnen mum van tijd – zonder nieuwe site of branding – ineens een wachtrij aan klanten. Nog nooit ontstond business zo eenvoudig, en nog nooit ging het mij zo moeiteloos af. Eerlijkheid bleek niet de langste weg maar de kortste naar een succesvol bedrijf.

Sindsdien help ik ondernemers als storyteller, propositie man en businesscoach om in zo’n zelfde flow te komen. Eerst verwijderen we jouw kabaal, daarna verzilveren we jouw verhaal. Omdat een verhaal dat achter je staat voor je gaat werken.

‘You’ve to really scrape away everything so there is nothing left but truth.’ ~ Quincy Jones

Peace,
Eddy

###
Wil je ook dat ik je help bij een kraakhelder verhaal dat zichzelf verkoopt? Kijk dan even op mijn eigen website. Leuk om je persoonlijk te mogen helpen 🙂