Je krijgt maar één kans om een tweede indruk te maken

Eddy Boom
01 okt 2014

Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk zegt het spreekwoord. Daarom doen veel bedrijven hun uiterste best om zo goed mogelijk over te komen wanneer ze een mogelijke nieuwe klant voor het eerst ontmoeten. Op dat moment gaan ze aan iets belangrijks voorbij. Want wanneer vind eigenlijk die eerste indruk plaats in het hoofd van de mogelijke nieuwe klant?

Je doet je uiterste best om die nieuwe klant goed te ontvangen. Zo heb je jouw mooiste pak aan getrokken en draag je er een keurig dasje bij. Dan gaat de bel. De nieuwe klant stapt jouw kantoor binnen, je neemt zijn jas aan, ondertussen vraag je of hij een kopje koffie wilt terwijl de klant ondertussen verwonderd rond kijkt naar alle platen die langs jouw kantoorwand geëtaleerd staan. Ondertussen vraag je ook nog of de klant zijn auto goed geparkeerd heeft en via wie of wat hij bij jou terecht is gekomen. De nieuwe klant krijgt nauwelijks tijd om alles tot zich door te laten dringen.  Daarna hebben jullie een prettig gesprek waarop de mogelijke klant aan het eind vraagt of je voor hem een offerte wilt uitbrengen. Waarop de nieuwe klant het kantoor verlaat. Je denkt die klant wel even mooi binnen gehaald te hebben.

Minder je best doen

Zodra de klant het kantoor heeft verlaten doe jij je formele outfit uit, en trek je een korte broek aan. Vervolgens zet je snoeiharde muziek op en neem je er een sigaret bij. Je springt achter je pc en met je voeten op je bureau kijk je of er nog iets is gebeurt op Facebook. Tot je schrik staat de mogelijke klant ineens weer in je kantoor. Je hebt hem niet horen aankomen omdat de muziek zo hard stond. Hij was zijn jas vergeten…

De wijze les

De boodschap die ik je wil meegeven is dit: ik pretendeer niet dat je jouw klanten moet ontvangen met een jasje en een dasje, juist niet! Waar het om gaat is dat je jouw klant een betrouwbare indruk achter laat. Vertrouwen is de som van meerdere indrukken die een klant van jou heeft. Als die indrukken op elkaar lijken dan zit het goed. In dit voorbeeld was de eerste indruk die de klant van jouw had toen hij zijn jasje weer kwam ophalen! 

Maar hoe maak je consistent een goede indruk? Kost dat niet heel veel energie? Vraag je je wellicht af. Ik geloof er in dat je gewoon dicht bij je eigen verhaal moet blijven. Dat is niet alleen leuk, maar ook makkelijk. Vertel je eigen authentieke verhaal!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

In de volgende blog geef ik nog meer inzichten in het vertellen van jouw authentieke verhaal. 

Vertel, wat vind jij belangrijk dat mensen van je mee krijgen tijdens een eerste ontmoeting?

PS. deel dit artikel via de buttons hier boven wanneer je iemand kent die zijn verhaal zou moeten inzetten voor zijn business!

Fijne week! 

Eddy