Waar komt de naam Dr.Woe vandaan?
Beste klant, beste hond, waarde koe, vrienden en vriendinnen, concurrenten en mede ondernemers!
Ik kom er niet langer onderuit. Acht jaar lang kregen wij de vraag waar de naam Dr.Woe nou eigenlijk vandaan kwam. Onderstaand drie o zo kwetsbare en hopelijk o zo inspirerende verhaaltjes over het ontstaan van onze naam. En speciaal voor jou sluit ieder verhaaltje af met een boeiend inzicht:
1. Tranen om Donald Duck
Een vroege jeugdherinnering onthoud je alleen als deze écht indruk op je heeft gemaakt; Op een natte herfstdag in 1988 zat ik bij mijn moeder achterop de fiets. Het was einde middag en het begon al donker te worden. Zachte regendruppeltjes bereikten onze gezichten. Mijn moeder besloot met een flinke vaart huiswaarts te gaan. Ik zat niet alleen achterop de fiets. Op mijn schoot zat niemand minder dan Donald Duck. Donald Duck en ik waren even oud, maar Donald was wel ietsje groter dan ik. Al was dat alleen maar zo in mijn verbeelding. Niet alleen ik maar ook Donald had last van de regen. Ik probeerde hem achter mijn moeders zadel te houden zodat hij minder nat werd.
Maar toen… whoes! Daar viel Donald Duck in een plas. Wild begon ik op mijn moeders rug te slaan zodat ze zou stoppen. Maar mamma stopte niet. Ze wist niet waarom ik op haar rug sloeg, en besloot nog harder naar huis te fietsen. Ik was 3 en kon mijzelf nauwelijks verstaanbaar maken. Terwijl ik om keek zag ik mijn hele grote Donald Duck steeds kleiner worden. Ik was heel verdrietig. Het enige wat mij kon troosten was dat Donald een eend was. Dus hij zou zich prima redden in deze grote regenplas.
Inzicht: het belang van een authentiek verhaal
Als ondernemer is het belangrijk dat je jezelf verstaanbaar kan maken. Je bereikt meer wanneer je jouw verhaal kraakhelder kan vertellen. Niet zomaar lanceerde ons bedrijf in 2014 een product met als slogan: ‘omdat jouw verhaal gehoord mag worden’.
2. Een gek klein hondje
Het was 28 december 1988. En ik was jarig. Het was twee dagen na kerst en voor mijn familie de zoveelste feestdag in de kerstweek. Ik nam plaats aan de eettafel en zag een zeer opmerkelijk pakje liggen. Het kwam van mijn oom en tante uit Heemstede. Ik mocht het pakje open maken. Ik trof een knuffel hondje aan maar het kon ook net zo goed een slecht ontworpen beertje zijn. Maar voor mij was het gewoon een hond. Ik was er blij mee.
Ik wist meteen al hoe ik het hondje zou noemen. Het hondje moest Woef gaan heten. Het nadeel was echter dat ik mijzelf op die leeftijd nog steeds niet zo goed verstaanbaar kon maken. Mijn vader herhaalde wat ik zei; ‘Woe, wat een leuke naam’. Het was mij niet gelukt om de letter f van woef op de juiste manier uit te spreken. Maar dat maakte mij niet uit. Ik had een nieuwe Donald Duck en hij heette Woe. Woe speelde een belangrijke rol in mijn leven. Hij kwam voor in verhaaltjes die ik op school vertelde, ging samen met de knuffel van mijn broertje Apie mee op vakantie en had een vast plekje in mijn slaapkamer.
Inzicht: Een kwetsbaar verhaal is beter
Hoewel mijn spraak zich een beetje had ontwikkeld was ik nog niet in staat om de naam van mijn hondje goed uit te spreken. Ik had ervoor kunnen kiezen om daarom voor mijzelf te houden hoe het hondje heette. In plaats daarvan stelde ik mijzelf kwetsbaar op. Ik zei wat ik kon zeggen en zou daar later profijt van hebben. In ondernemersland is het net zo; door onvolmaaktheid of kwetsbaarheid leg je een hechte verbinding met je klant.
3. Bedrijfje spelen
Oké ,we gaan iets verder vooruit. Inmiddels zitten we in 2008. Mijn compagnon Jur en ik deden een HBO opleiding. Uit verveling en baldadigheid vulden we onze vrije dagen en tussenuren met gekke creatieve projecten. Op een dag klopte er via via ineens een heuse klant bij ons aan. Daar hadden we dan weer niet op gerekend. De klant vroeg ons of we websites konden maken, drukwerk en zelfs of we workshops konden geven aan kinderen tijdens een Amsterdams evenement. We zeiden onmiddellijk op alles ja, ook al hadden we daar geen ervaring mee. Al bluffend kwamen we terecht in de wereld van ondernemen.
Het enige probleem was dat we nog geen bedrijf hadden, en daarmee ook geen bedrijfsnaam. Een middag brainstormen bracht ons op de meest uiteenlopende tenenkrommende namen, waaronder ook de naam Woe. We wilden geen corporate bedrijfsnaam hebben. Liever wilden we anderen aan het lachen of schrikken maken met onze opmerkelijke invalshoeken.
We kozen voor de naam Woe omdat het ons grappig leek om mijn jeugdknuffeltje terug te zien in al onze bedrijfsuitingen. We plakten daar de titel Dr. voor omdat een dokter mensen helpt en omdat we op die manier allebei Dr.Woe waren, en dus even schuldig aan alles wat we de wereld in slingerden. In ons achterhoofd hielden we de gedachte dat er op een dag tientallen Dr.Woe’s zouden rondlopen. En dat leek ons wel geinig.
Onderweg kwamen we er achter dat iedereen dacht dat we Dr.Who heette zoals in de Engelse serie. Daar hadden we dan weer niet aan gedacht. Dit resulteerde in de meest opmerkelijke conversaties.
Later ging ik drie maanden ondernemen in Engeland. En wat bleek? De letterlijke vertaling van Dr.Woe is Dokter ramp in het Engels. Zoals je zult begrijpen resulteerde ook dit in de meest opmerkelijke conversaties.
Inzicht: Een vaak verteld verhaal wordt een legende
Toen ons bedrijf meer volwassen werd hadden we ervoor kunnen kiezen om een andere bedrijfsnaam in te vliegen. In plaats daarvan bleven we telkens bij ons eigen verhaal. We kwamen er achter dat dit verhaal verbindend werkte. Nog steeds staan we achter onze naam en het gekke hondje in ons logo. En wie weet wordt ons verhaal op een dag een legende…
Bright day,
Eddy