Zou jij je eigen product kopen?

Eddy Boom
03 jul 2014

Stel je voor; je gaat naar een feestje en krijgt oogcontact met iemand. Jullie besluiten naar elkaar toe te stappen en tot je grote verrassing word je meteen ten huwelijk gevraagd. Had de ander je niet op zijn minst kunnen uitnodigen voor een drankje? Waarom communiceren de meeste bedrijven op internet dan wel zo met hun klanten? Maak de drempel voor je klant om contact op te nemen niet te hoog, geef een cadeautje weg of begin met een kopje koffie om elkaar te leren kennen. Met de volgende drie tips help je je klanten voor jou te kiezen doordat ze duidelijk hebben waarom ze contact met je moeten opnemen…

1. Verkoop geen ijs aan een eskimo

Waarom heb je eigenlijk een website? Heb je eerst contact met je klant en stuur je ze daarna ter ondersteuning naar je website? Of komen ze via de website met jou in contact en nodig je ze daarna uit voor een gesprek? In beide gevallen is het belangrijk dat je duidelijk maakt waarom jij en jouw product of dienst de oplossing zijn voor hun probleem. Schets situaties waarin het probleem van je doelgroep naar voren komt en waarom jij de oplossing kunt bieden. Let op dat je waarde biedt aan je doelgroep. En communiceer niet te ingewikkeld. 

Termen die jij misschien dagelijks gebruikt, kunnen voor je klant onduidelijk zijn. Pas je taalgebruik dus aan op je bezoeker. Maak je tekst ook weer niet te eenvoudig (Jip en Janneke), maar ga er precies tussenin zitten; dan kom je ongeveer uit bij het taalgebruik van het jeugdjournaal. Verkoop niet zomaar ijs aan een eskimo!

2. Waarom voor jou kiezen?

Om ervoor te zorgen dat bezoekers tot actie over gaan, kun je werken met ondersteunende elementen. Zo doet een foto van jezelf wonderen en geeft het vertrouwen. Daarnaast wekken contactgegevens vertrouwen op. Hoe meer contactgegevens (zoals locatie) je op je website zet, hoe professioneler en geloofwaardiger je over komt. Ook kun je werken met garanties waarin je jouw voordelen opsomt. Zelf zetten we vaak onze gewonnen awards door middel van ribbons op websites. Denk na waarmee je jouw ‘call to action’ kunt ondersteunen! 

Ps. Denk je dat je duurder bent dan anderen uit jouw branche? Geen probleem, zolang je maar uitlegt waarom jij en je product of dienst zo veel waard zijn, zonder in de verdediging te schieten.

3. Duidelijke taal spreken we allemaal

Jouw verhaal en jouw aanbod moeten je doelgroep aanzetten tot het verrichten van een actie. Vertel daarom duidelijk welke actie je van een bezoeker verwacht. Dat betekent ook dat je niet meerdere acties tegelijk van je bezoeker moet vragen. Alle pijlen moeten zijn gericht op die ene vraag en die ene knop op jouw website. Een knop met het woord ‘contact’ is daarom te vaag. En bovendien te hoogdrempelig. Denk dus aan een tekst als ‘vraag meer informatie aan’ in je button. De meeste klanten willen eerst kennis maken, meer informatie ontvangen of worden geprikkeld doordat je ze eerst iets gratis weg geeft. Denk bijvoorbeeld aan een gratis kennismakingsgesprek, een gratis boekje of een leuke kortingsbon. 

Je aanbod moet ook weer niet zo mooi zijn dat mensen je niet meer serieus nemen. Een leuk voorbeeld hiervan is een recent verschenen advertentie in de krant. In de advertentie stond een telefoonnummer met daarbij de tekst ‘bel nu en ontvang direct 1000 euro’. Niemand reageerde terwijl er in dit geval geen extra handelingen verricht moesten worden. Dus maak duidelijk waarom klanten contact met je moeten opnemen!

PS. Uit onderzoek is gebleken dat er het meest geklikt wordt op oranje knoppen. Zorg dat je knop opvalt!

Zo, met deze en de vier andere artikelen kan jouw website de beste website ooit worden! En let op, ook hier is less more! Hoe bondiger je informatie is, hoe duidelijker. Wees scherp. Probeer van jouw voordelen unieke voordelen te maken, door een link te maken met jouw authentieke verhaal!

Ik ben benieuwd; waarom moeten toekomstige klanten met jou contact opnemen? Als je het lastig vindt om dit te verwoorden dan help ik je graag! 

Schrijf in het commentaarveld hieronder waarom je wilt dat mensen contact met je opnemen. Daarbij ben ik benieuwd welke tekst er binnen jouw call to action knop staat! 

PS. deel dit artikel via de buttons hier boven wanneer je iemand kent die hulp kan gebruiken met het leggen van contact met potentiële klanten! 

Op jouw verhaal!

Eddy