Skip to content

3 eigenschappen van een slecht merkverhaal

Eddy Boom
20 jun 2016

Even een statement. Ik vind dat er veel te veel bedrijven zijn die een zwak verhaal vertellen aan de wereld. Hoewel een zwak verhaal misschien beter is dan helemaal geen verhaal. Toch zou je even moeten checken hoe jij ervoor staat. Hoe sterk is jouw verhaal? Hopelijk kan ik je wat inzichten geven:

Onder een goed verhaal schuilen kernwaarden of kernkwaliteiten. Wat mij is opgevallen na een aantal jaar workshops geven is dat veel organisaties (dezelfde) nietszeggende kernwaarden hebben. Denk aan dingen als: wij geloven in resultaatgericht handelen, of wij houden van innoveren, of wij staan voor kwaliteit en voor teamwork

Nog erger wordt het als we kijken naar de kernkwaliteiten van bedrijven in een specifieke branche. Zoals de financiële sector. Alle banken roepen eerlijk te zijn over later, open te zijn, transparant, de klant centraal te zetten, en glashelder te zijn. Maar wat zeg je daar eigenlijk mee? 

In deze blog beschrijf ik 3 kenmerken van een rete-slecht verhaal. En als je tot het einde doorleest geef ik ook wat tips in hoe ik denk dat het wel moet:

1. Onduidelijk

Neem als voorbeeld: Wij zijn open. Betekent dat dat de deur open staat? Of dat ze open en eerlijk zijn over de winst die ze maken? Of zijn ze open over hun privé-leven? 

Communiceer liever in watermeloenen. Wanneer je het woord watermeloen zegt zie je meteen voor je waar het over gaat. Namelijk een roze vrucht met een groene schil. Kraakhelder. 

2. Generiek

Wil je weten of jouw kernkwaliteiten onderscheidend zijn? Kijk dan of je datgene waar jij voor staat kunt omdraaien.

Voorbeeld: Stel dat je zegt dat je staat voor kwaliteit. Stel dan de vraag: zijn er bedrijven die geen kwaliteit willen leveren? Die zijn er natuurlijk niet, en daarmee is je kernkwaliteit te generiek. 

Kiezen voor bovenstaande kernkwaliteit is veilig. Alle klanten willen een bedrijf dat kwaliteit levert dus bedien je een grote markt. Of toch niet? Wellicht bereik je het omgekeerde. De klant krijgt het idee dat je iets te verbergen hebt omdat je niet duidelijk ergens voor durft te staan! Bovendien word je makkelijk vergeten door generieke taal praten. Klanten zijn net mensen en hebben alles door.

3. Gelogen

Een authentiek verhaal is een paradox, hoe meer je je best ervoor doet hoe minder je het wordt. Verzin dus geen verhaal wat je niet kunt waarmaken. Soms zie je organisaties met een gelikt online marketing verhaal dat totaal niet matcht met de offline ervaring. Wat je verhaal ook is, zorg dat je je eigen verhaal ook leeft. Is duurzaamheid een belangrijk item in jouw verhaal? Zorg dan niet dat je jouw klant met een Hummer bezoekt. 

Hoe dan wel?

Een goed verhaal komt uit je tenen. Wij geloven dat nieuwe marketing niet gaat over het ontwikkelen van een mooi geglazuurd laagje, maar dat het juist over afpellen gaat om zo tot de kern te komen. Jouw unieke verhaal komt naar voren door jezelf echte vragen te durven stellen. Door specifiek te durven zijn, eerlijk en congruent.

Je kunt er dan op uitkomen dat je verhaal een paradox is. Zo kun je als organisatie betrouwbaar zijn en tegelijkertijd ook innovatief. Of speels en tegelijkertijd professioneel. En dat is waar wij je graag mee helpen. Wij maken jouw business succesvoller door jou bewust te maken van jouw Verhaal, zodat we er Vorm aan kunnen geven om het vervolgens te Verspreiden. Juist door jouw ‘normale’ verhaal met de wereld te delen ben je onderscheidend. Eet je een broodje met ons mee?

Bright day, 

Eddy