3 tips om meer op te vallen met je onderneming
Afgelopen jaar publiceerde ik Iedere week op dinsdag een blog over persoonlijke ontwikkeling of bedrijfsontwikkeling of een combinatie van deze 2. Na een jaar bloggen dacht ik: Wat zou er gebeuren als ik de blogs van afgelopen jaar samen gooi in 1 hele grote blog? Ik begon met schrijven en bracht bijna iedere eerder geschreven blog terug naar 1 alinea. Na anderhalf uur had ik de blauwdruk af van ’38 tips om er uit te knallen met je business.’ De blog bevatte veel waarde en was langer dan iedere andere blog die ik ooit op het internet gezien had. Ik maakten een uitzondering op de ongeschreven regel dat een blog zo’n 500 woorden mag bevatten en deze zich moet richten op 1 specifiek onderwerp. Diezelfde avond zette ik de blog online. De blog was zeker niet perfect en bevatte veel spelfouten maar toen gebeurde het volgende…
Binnen mum van tijd was de blog maar liefst 170 keer gedeeld via socialmedia, wat neer komt op zo’n 80.000 mensen die de blog hadden gelezen via socialmedia! De spelfouten werden er uit gehaald door de lezers waar ik nu nog steeds leuk contact mee heb. Ik realiseerde mij dat de blog meer weg had van een ebook en dat besloot ik er daarna dan ook van te maken. Mijn compagnon richtte zich op de vormgeving van het boek, en ik op de afbeeldingen en het kleurgebruik. Daarnaast schreef ik een voorwoord, een bedankwoord en breidde ik hier en daar de content een beetje uit en schreef ik de achterflap.
Toen het boek af was bleek het bijna 100 bladzijde te bevatten en viel ik opnieuw in een verbazing. Na een kortstondig overleg met wat mensen had ik mijn besluit gemaakt; dit moest geen ebook worden maar een echt boek! Op dit moment sta ik apetrots met het boek in mijn handen en zijn er al behoorlijk wat verkocht.
Dit is wat ik leerde, en wat jij kan leren van marketing:
1. Durf uitzonderingen te maken
Maak uitzonderingen op de standaard regels die wij hebben geleerd van marketing. Heb je een leuk idee en voelt het goed? Ga dan lekker aan de slag! Als ik een blog had geschreven met ondernemerstips van 500 woorden dan schreef ik de zoveelste blog op internet over hetzelfde. Door iets te doen wat niemand anders doet verlies je onmiddellijk je concurrentie:
‘There is no competition at the extra mile’
2. Recycle je content
Hoe kom ik iedere week aan een nieuw onderwerp? Hoe creëer ik telkens nieuwe content? En waar haal ik de tijd vandaan om zoveel content te creëren? Deze 3 vragen hoor ik maar al te vaak vanuit ondernemers. En het antwoord op alledrie de vragen is naar mijn inziens hetzelfde: niet. Je hoeft niet iedere week iets nieuws te verzinnen, je hoeft niet iedere keer alles opnieuw te schrijven en daardoor ben je er ook niet zoveel tijd aan kwijt. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen het juist fijn vinden om content te lezen die ze al een keer eerder hebben gelezen. Dat is ook de reden waarom de meeste talentenshows op televisie een half uur besteden aan wat er die week daarvoor is gebeurd.
Mijn mega grote blog was niets anders dan een samenvatting van al mijn eerder geschreven blogs. Mijn ebook was niets anders dan een mooi opgemaakte versie van mijn blog en mijn uiteindelijke boek is gebaseerd op mijn eerder gemaakte blog en ebook. Eerlijkheid gebied te zeggen dat het boek wel wat meer inhoud en structuur bevat dan de eerder gemaakte blog, maar de basis was gelegd in mijn succesvolle blog. In marketing hoef je niet telkens je boodschap te veranderen. Wat je wel kunt veranderen is de vorm waarin je jouw boodschap aanbied.
3. Marketing is leuk
Veel van de ondernemers die ik spreek zeggen dat ze marketing stom vinden. Als je het hebt over mensen inpalmen met sales gerichte reclameboodschappen dan vind ik marketing ook stom. Maar ik geloof dat het zaak is dat we onze perceptie ten opzichte van marketing veranderen. Ik geloof meer in marketgiving dan in marketgetting. De enige twee vragen die ik mijzelf stel wanneer ik aan de slag ga met marketing zijn:
Waar wil ik andere mensen mee inspireren?
Wat zou ik super tof vinden om te maken? (in bovenstaand geval was dit voor mij een eigen boek)
Zo leuk is het. En zo simpel is het. Ook dit verhaal vond ik leuk om met je te delen.
Boekje zien of hebben? Klik hier!
Wellicht ben je nu heel benieuwd geworden naar het boekje. Dat mag. Het boekje is ideaal voor mensen die:
- niet van hele dikke boeken houden maar wel willen blijven leren
- iedere dag een inspirerende tip willen
- net gestart zijn als ondernemer en een ondernemersbijbeltje op zak willen hebben
- houden van hardcopy mooi vormgegeven boeken
- geloven in persoonlijke ontwikkeling
- meer plezier willen halen uit je werk
- inzicht willen in de kracht van hun verhaal
- wat willen leren van nieuwe marketing
- weleens een keer een boek van Eddy Boom zouden willen
En dan nog even dit: ik geef 2 boekjes gratis weg! Wil jij daar 1 van zijn? Deel deze blog dan via 1 van de knoppen hieronder en laat in het commentaarveld hieronder weten waarom jij een dit boekje wilt hebben. De 2 leukste inzendingen krijgen het boekje cadeau!
Succes met het nemen van ‘the next step in jouw (business)ontwikkeling!
Enjoy today,
Eddy 🙂