Jouw verhaal is jouw business

Eddy Boom
27 jun 2014

Wie jij bent is misschien wel belangrijker dan wat je doet. Wanneer je enkel vertelt wat je product of dienst is, heb je ook meer concurrentie. Voor de meeste beroepen geldt dat er alleen lokaal al velen zijn die dezelfde expertise hebben. Er zijn bijvoorbeeld meer grafisch ontwerpers op de wereld dan mensen die dicht bij zichzelf staan. Hetzelfde geldt voor fotografen en tal van andere beroepen. Dus hoe onderscheid je je dan wel? De volgende 3 tips helpen je bij het schrijven van jouw ‘about’ stukje op jouw website…

1. Vertel dat je een mens bent

Wat je ook aanbiedt en hoe groot je bedrijf ook is, mensen kopen uiteindelijk altijd van mensen. Voor de meeste (midden) kleine bedrijven geldt dat hun klanten via via komen.

Voorbeeld: als ik een boekhouder nodig heb, ga ik niet zoeken via Google, maar bedenk ik me of ik iemand ken die boekhouder is. Mocht het zo zijn dat ik niemand ken, dan vraag ik kennissen of zij iemand weten die kan boekhouden. In de marketing geldt: kennen, vertrouwen en dan pas gunnen. Het geeft vertrouwen te weten wie de persoon is die jou van dienst kan zijn. Laat daarom altijd zien wie je bent!

2. Vertel je ervaringen 

Je cv en je kennis zijn vaak niet onderscheidend genoeg. De meeste mensen hebben voor het grootste gedeelte hetzelfde cv, dezelfde diploma’s en hetzelfde rijbewijs. Jouw verhaal daarentegen is altijd uniek. Het volgende voorbeeld illustreert dit:

Stel, je wilt stoppen met roken en je zoekt daarin begeleiding. Een persoon vertelt je dat hij alles weet over roken doordat hij er veel over gelezen heeft. Zelf heeft hij nooit gerookt.

Een ander vertelt dat hij zelf jaren lang heeft gerookt, hersteld is van een longziekte en nu al twee jaar gestopt is met roken. Hij wil graag met anderen delen hoe hij hier vanaf is gekomen. Wie zou jij kiezen als jouw persoonlijke begeleider? 

Mensen nemen diensten af van mensen met een verhaal waarin zij zichzelf kunnen herkennen. Jouw persoonlijke verhaal zorgt ervoor dat mensen je onthouden. Laat dus altijd jouw drijfveren zien!

3. Vertel waar je heen gaat

Mensen willen graag onderdeel zijn van iets dat groter is dan zij zelf. Als je een duidelijke visie hebt en weet waar je naartoe wilt, kun je deze delen met anderen. Zo delen wij met anderen dat we ondernemers willen helpen om hun verhaal met de wereld te delen. Hier haken mensen op aan, waardoor de kans op samenwerking groter wordt. Deel altijd waar je naartoe wilt!

Zo, en nu aan de slag met het schrijven van jouw verhaal. En let op: less is more, en durf fouten te maken. Hoe bondiger je jouw verhaal weet te verwoorden op het ‘about’ stukje op je website, hoe mooier en duidelijker het voor anderen is.

Schrijf jouw verhaal ook in het commentaarveld hieronder, dan kunnen wij of anderen je laten weten of jouw verhaal nog scherper verwoord kan worden.

PS. deel dit artikel via de buttons hier boven wanneer je iemand kent met een verhaal dat met de wereld gedeeld moet worden!

Ik ben benieuwd!

Eddy