38 tips om er uit te springen als ondernemer
Soms moet je uitzonderingen maken naar jezelf toe maar ook naar anderen. Ik heb besloten om iets opmerkelijks te doen. In deze blog geef ik extreem veel tips weg om jou als ondernemer er meer uit te laten springen. Ik deel een groot deel van de dingen die wij met Dr.Woe hebben gedaan om meer plezier te halen uit ons werk maar vooral ook meer bij te dragen aan onze omgeving…
1. Versterk waar je goed in bent
Van nature zijn de meeste mensen geneigd om hun mindere kanten aan te scherpen. Ze zijn niet goed in boekhouden, dus duiken ze er dieper in. Een webbouwer is niet goed in programmeren, en gaat daarvoor naar een cursus. Maar hoe goed je ook je best zal doen, iemand met een aangeboren talent zal altijd beter blijven dan jij. Versterk daarom waar je nu al goed in bent, en word de beste in de markt!
2. Vertel waarom je doet wat je doet
Op de gemiddelde netwerkborrel zie ik dat ondernemers voornamelijk zeggen wat ze doen in plaats van waarom ze doen wat ze doen. Als je zegt wat je doet dan ben je wellicht een programmeur, of een coach, of een therapeut. Maar eigenlijk stop je daarmee het gesprek, want wat kan de ander je daarna nog voor vragen stellen? Door te vertellen waarom je doet wat je doet geef je jouw beroep of expertise meer draagvlak. Je kunt met elkaar in gesprek en je komt er misschien achter dat de ander hetzelfde waarom heeft als jij, en dat is een voedingsbodem is voor een goede samenwerking. Mensen met dezelfde kernwaarden of visie werken het beste samen. Bovendien kopen mensen doorgaans altijd van mensen, en geef je de ander de kans om jou te leren kennen.
3. Doe een 20 kilometerloop
Ken je het verhaal van de 20 kilometerloop? Twee mannen moeten een afstand lopen van 500 kilometer. De een loopt iedere dag exact 20 kilometer. De ander loopt bij mooi weer meer dan 20 kilometer, en bij slecht weer minder dan 20 kilometer. Als hij een griepje heeft loopt hij niet, en als hij energiek is loopt hij het dubbele. Uiteindelijk finished de man die iedere dag 20 kilometer loopt als eerste, en de man die zich volledig aanpast aan prikkels van binnen en buitenaf helemaal niet.
Wat is de les? Laat je je te veel beïnvloeden door de wereld om je heen? Dan zul je op een lange termijn uitgeschakeld worden. Onthoud dat succesvolle mensen niet om toestemming vragen vooraf, maar om vergeving achteraf. Ze blijven ten alle tijde trouw aan hun eigen plan.
Om succesvol te worden is het belangrijk dat je je aandacht vestigt op datgene wat je al goed kan. Als je beter wordt in wat je al goed kan dan kun je de beste in jouw markt worden! Zelf al heb je nog zoveel schooling gehad in datgene dat je minder goed beheerst, dan zul je alsnog nooit beter worden dan middelmatig. Focus op waar je goed in bent!
4. Durf ergens voor te staan
Weet waar je voor staat, of waar je letterlijk ieder morgen voor op staat en blijf daar ook voor staan gedurende de dag. Je kunt het meeste bijdragen aan je omgeving als je weet wat je waarden zijn, en deze vervolgens te delen met je omgeving. Vaak is je product of dienst dat je verkoopt niet de hoofdrede dat mensen met je in zee gaan. Ze gaan met je in zee om wie jij bent en wat je uit straalt. Ga niet uit van geld of groei, maar ga voor je visie, dan komt geld en groei vanzelf!
5. Fail forward ipv backward
Fouten maken moet. Laatst vroeg ik een ondernemer die in een jaar tijd van 1 naar 4 muziekscholen was gegroeid hoe hij dit had gedaan. Hij antwoordde: ‘i’ve doubled my fail rate’. In andere woorden; hij heeft het lef gehad door zijn angst heen te gaan en heleboel fouten te maken. Hoe meer fouten je maakt, hoe succesvoller je wordt!
6. Durf los te laten
Ondernemers zijn van nature vaak controllers. Ze willen laten zien dat ze zelfvoorzienend zijn, en doen daarom alles zelf. Paradoxaal genoeg doen de meest succesvolle mensen bijna niets zelf. Bill Gates heeft misschien meer geld dan jij en ik, maar hij heeft niet meer tijd. Alleen door dingen buiten je talent bij anderen neer te leggen kun je groeien. Vaak is loslaten eng en moeilijk. Onthoud dat voor loslaten vaak laten al genoeg is. Focus je op waar je goed in bent, en anderen dingen vallen vanzelf op hun plek.
7. Beloof minder, geef meer
Heb je wel eens een ontevreden klant? Zelden heeft dit te maken met de kwaliteit van je product of dienst. De klant huurt jou in omdat je zo goed bent in wat je doet. Vaak ontstaat teleurstelling doordat de klant en jij afwijkende verwachtingen hebben van een project. Onthoud: duidelijke taal spreken we allemaal. Je kunt beter het minimum beloven en dat nakomen, dan veel beloven en het niet nakomen. Bovendien heb je dan een kans dat je nog budget of tijd over hebt, en je iets extra’s kunt leveren aan je klant!
8. Durf nee te zeggen
Nee is het nieuwe ja. Vaak is nee zeggen tegen opdrachten waar je geen goed gevoel bij hebt ja zeggen tegen jezelf. Als je iets niet doet ontstaat er tijd die je weer kunt vullen met wat je wel wilt doen. Nee zeggen is spannend, maar helpt je op lange termijn zelfverzekerder te worden. Je voorkomt dat je een ‘jack of al trades and master of none’ word. Als je overal ja op zegt kun je nergens echt de aandacht voor nemen en nergens echt goed in worden.
9. Vertel je verhaal
Wie jij bent is vaak belangrijker dan wat jij doet. De meeste mensen hebben een vergelijkbaar cv. Zo hebben ze bijvoorbeeld allemaal een mbo of hbo diploma, een rijbewijs en een aantal jaar werkervaring. Als je je wilt onderscheiden kun je vertellen wat je hebt meegemaakt. Transparant zijn over je achtergrond zorgt ervoor dat mensen je meer gaan respecteren. Bovendien zijn verhalen makkelijker te houden dan een cv, waardoor je top of mind blijft bij je toekomstige opdrachtgever.
10. Vertel waar je naartoe gaat
Mensen willen graag onderdeel zijn van iets dat groter is dan zij zelf. Als je je ambities deelt kan dit andere mensen intrigeren waardoor ze het ook makkelijk gaan doorvertellen. Wellicht willen ze onderdeel zijn van de reis die jij maakt en willen ze daarom met jou een project doen!
11. Don’t tell them, show them!
Ken je dat? Mensen die je tegen komt in de supermarkt die zeggen dat ze het zo druk hebben. Ik vraag me dan vaak af waarom ze wel tijd hebben om het er hier met jou over te hebben, maar dat terzijde. Vertellen dat je het druk hebt is daarmee niet heel geloofwaardig. Net zo ongeloofwaardig is het vaak als mensen zeggen dat ze heel goed zijn in design, terwijl je nog nooit iets (moois) van diegene gezien hebt. Voor ondernemers geldt: don’t tell them, show them. Je kunt beter laten zien wat je allemaal hebt gedaan, dan iemand te overtuigen met mooie woorden. Laat zien welk probleem een klant had en hoe jij dit hebt opgelost!
12. Laat het juiste portfolio zien
Wie is je doelgroep? Welk persoon past er precies in het profiel van jouw doelgroep? Pas je portfolio daar op aan. Werk je alleen voor zzp’ers? Strooi dan niet met logos op je website van grote mkb organisaties. Werk je alleen voor grotere organisaties? Laat dan geen werk zien dat je voor een startende ondernemer hebt gedaan.
13. Vraag ambassadeurs
Tevreden klanten vormen een heel groot deel van jouw marketing. Tevreden klanten worden ambassadeurs, en ambassadeurs vertellen graag aan anderen hoe goed jij hen geholpen hebt. Vraag deze klanten om reviews over jou te schrijven en zet deze op je website en je socialmedia kanalen!
14. Verkoop geen ijs aan een eskimo
Wat is jouw verhaal? Waar ben jij de beste in? Spreek een doelgroep aan die belang heeft bij jouw expertise. Het heeft geen zin om een product of dienst te promoten aan een doelgroep die daar helemaal niet om te wachten staat! En laat zien op welke manier jouw product of dienst een oplossing kan bieden voor hun probleem.
15. Vraag iemand niet meteen ten huwelijk
Stel; je gaat naar een feestje en je krijgt oogcontact met iemand. Onmiddellijk stap je naar diegene toe en vraag je die persoon ten huwelijk. De kans is groot dat de ander dan gillend weg rent. Het is beter om die persoon eerst uit te nodigen voor iets laagdrempeligers zoals het drinken van een wijntje. Maar al te vaak zie ik dat ondernemers op internet anderen wel direct ten huwelijk vragen in hun teksten, contactpagina’s en buttons. Maak de drempel voor je toekomstige klanten nooit te hoog!
16. Get in line, stay in line
Heb je helder waar je naartoe wilt? Vraag jezelf dan af welke taken die je op dit moment uitvoert daadwerkelijk bijdragen aan je hogere doel. Schiet je met hagel? Of ben je gefocust? Zijn er doelen die wel bijdragen maar niet makkelijk zijn? Jammer dan niet als het even pijn doet. Geen wrijving, geen glans!
17. Draag iets bij
Is het moeilijk om aan goede opdrachten te komen? Dan kun je je afvragen of je wel genoeg waarde toevoegt aan de vraag van anderen. Ik zeg niet dat je moet stoppen waar je zo hard voor gewerkt hebt, maar vaak helpt het wel om de context te veranderen. Wellicht voeg je geen waarde toe op de plaats waar je nu bent, en aan de doelgroep die je nu helpt, maar ben je van ongelofelijke waarde voor een andere groep mensen!
18. Test je ideeën in de markt
Ik ben er zelf ook schuldig aan geweest; wachten tot het juiste moment om een product of dienst te lanceren. Ik ben er achter gekomen dat het beste moment om een nieuw idee te lanceren gisteren was, en het een na beste moment nu! Perfectionisme bestaat niet dus je kunt maar beter zo snel mogelijk je idee de wereld in slingeren. Hoe meer feedback je krijgt, hoe beter je je idee kunt aanscherpen. De meest succesvolle ondernemers zijn niet bang voor kritiek. Ze zien het eerder als cadeautjes om weer verder te groeien. Je kunt beter iets voor 50% af hebben en delen met de wereld, dan voor 150% af terwijl de wereld al lang niet meer op jouw idee te wachten staat!
19. Geef eerst weg
De beste manier om een band met mensen te creëren is door dingen weg te geven. We leven in een tijd waarin bezit niet meer zo belangrijk is. We hechten meer waarde aan beschikking hebben tot. Wanneer je dingen weg geeft (zoals ik nu 38 tips aan jou geef) leren mensen jou en je product of dienst kennen. Wanneer je elkaar kent is de kans een stuk groter dat je in de toekomst ook een project samen kunt aanvliegen.
20. Vis met een haak
Organiseer je een borrel? Geef je een presentatie? Heb je een Bedrijfspagina op Facebook? Heb je een nieuwsbrief? Wat je ook inzet om gehoord te worden, zorg ervoor dat je niet alleen nieuwe doelgroep bereikt maar dat je ze ook iets kunt aanbieden. Spreekt dit de bovenstaande tip tegen? Niet echt. Het gaat er om dat je eerst iets geeft, voordat je de ander kunt vragen of hij jou ook iets wilt geven.
21. Vervul een basisbehoefte
Welke behoefte vervul jij met jouw product of dienst? In een wereld waarin veel mensen hetzelfde aanbieden is het goed om te kijken welke basisbehoefte je vervult. Zo zijn BMW en Volvol beide aanbieders van auto’s, maar verkopen ze de auto’s aan totaal verschillende mensen. In de jaren ’90 zette BMW vooral in op de basisbehoefte van status terwijl Volvo voornamelijk inzette op mensen die een veilig voertuig wilde hebben. Je kunt hetzelfde product hebben, maar een andere basisbehoefte vervullen!
22. Vertel welk resultaat je levert
Stel dat je een boekhouder bent. Communiceer je dan welk probleem je oplost? Of welk resultaat je levert wanneer het probleem opgelost is? Het probleem is waarschijnlijk dat ondernemers weinig zin en tijd hebben om administratie te doen. Als je dat beeld in een plaatje verwerkt dan geeft het plaatje waarschijnlijk een verdrietige ondernemer weer die met zijn handen in het haar zit.
Als jij de boekhouding voor die persoon doet dan geef je die persoon waarschijnlijk minder stress en meer vrijheid. Als je dit in een plaatje verwerkt dan zie je wellicht iemand die over het strand loopt met zijn gezin. Vaak kun je beter het resultaat communiceren van de dienst die je levert dan dat je het kwaad communiceert waar de ondernemer ver vandaan wilt blijven!
23. Laat je kennen
Als iemand je niet kent dan is de kans groot dat hij je ook niet meteen vertrouwd waardoor hij je iets al helemaal niet gunt. Zorg ervoor dat mensen je leren kennen door je verhaal te vertellen. Wees transparant op internet. Laat wekelijks zien wat je beweegt in een blog, in een vlog of stuur met regelmaat een nieuwsbrief.
24. Maak een authentieke indruk
Je bent zo sterk als je tweede indruk. Stel dat je je netjes hebt gekleed voor een afspraak met een klant, en dat zodra de klant je kantoor verlaat je weer je korte broek aan trekt, harde muziek aan zet en een sigaret op steekt. En dan blijkt dat je klant zijn jas is vergeten en plots staat hij weer in je kantoor. De tweede indruk die je hebt achtergelaten is leidend in het beeld dat de ander van je heeft. Daarom kun je maar beter dicht bij jezelf blijven, zodat je een consistente en betrouwbare indruk achter laat.
25. Follow the leader
Je bent je omgeving. Wil je groeien in je persoonlijke ontwikkeling of in je onderneming? Zoek dan je helden op. Je besluiten worden gevormd door je familie en vrienden en collega’s. Als je beste vriend dik word heb je 57% kans om ook dikker te worden. Als een vriend stopt met roken heb je 34% meer kans om ook te stoppen met roken. Zorg dat je je omringd met mensen die je wilt worden!
26. Doe het moeilijkste eerst
Denk iedere dag na welke taak het meeste bijdraagt aan jouw verhaal. Vaak zijn de moeilijkste dingen de dingen die je op lange termijn het verste helpen. Weet dat alles moeilijk is voordat het makkelijk is. Alle moeilijke dingen die je jezelf meester hebt gemaakt helpen je in de toekomst om makkelijker resultaat te boeken. Tackel het moeilijkste daarom meteen aan het begin van de dag!
27. Doe meer van minder
Succesvol zijn betekent niet per definitie dat je langere dagen moet werken. Mark Zuckerberg verdient meer dan wij allemaal bij elkaar, terwijl hij evenveel uren in zijn week heeft. De truc is dat je datgene waar je zo goed in bent zo veel mogelijk gaat doen. Constant = Kwaliteit. De meeste ondernemers doen meer van minder waardoor ze in een ratrace komen en steeds harder moeten werken tegen minder beloning. Zorg dat je meer van minder doet.
28. Plan vooruit
If you fail to plan, you plan to fail! Als je jezelf geen doelen stelt dan stellen anderen mensen vaak doelen voor jou. Jaarlijks maak ik een uitgebreide visualisatie van waar ik dat aankomende jaar allemaal wil gaan doen, en tot mijn eigen verbazing bleek 85% van de doelen die ik opgeschreven had ook uitgekomen te zijn. Als je vooruit plant, dan kun je er vanuit gaan dat je onbewust de juiste kleine keuzes maakt onderweg waardoor je meer geluk in je werk en privé-leven vind.
29. Maak anderen de held
Ken je het verhaal van Joris, het zwaard en de draak? Veel ondernemers profileren zichzelf als de held (Joris) die andere mensen moeten inhuren. Het probleem is echter dat klanten graag zelf de held willen zijn in hun eigen verhaal. Geef de klant podium en kies ervoor om het probleem van de klant op te lossen (het zwaard) waardoor de klant zich trots voelt. Het leuke is dat de klant jou daardoor vaak voor alsnog als de held gaat zien!
30. Heb een motief
Wie voor zichzelf werkt weet dat er geen autoriteit is die je dagelijks aan het werk zet. Als ondernemer heb je daardoor een hoop vrijheid, maar ook een hoop verantwoordelijkheid. Om dagelijks gemotiveerd te zijn is het belangrijk dat je een motief hebt. Ga regelmatig in gedachte terug naar het moment dat je voor jezelf begon. Waarom begon je voor jezelf? Wat gaf je die kick? Motiveer jezelf door de kleine minder leuke taken op een dag in perspectief te plaatsen.
31. Stop met uitstellen
Als je niet start, dan kun je ook niet op je bek gaan, maar als je niet start dan heb je ook geen kans op succes! We doen liever een kleine makkelijke taak, dan een belangrijke grote taak. Zo zitten we liever op Facebook te kijken dan dat we die belangrijke offerte maken. Heb je een moeilijke taak te verrichten? Snij die taak dan in plakjes zoals een blok kaas. Een blok kaas eet je ook niet in 1 keer, maar plakje voor plakje is het nog lekker ook. Hak die belangrijke taak op in kleine stukjes. Want:
Slechte gewoontes zijn makkelijk uit te voeren maar moeilijk om mee te leven. Goede gewoontes zijn moeilijk om uit te voeren maar makkelijk om mee te leven!
32. Stop perfectionisme
Tijdens een seminar van 365 dagen succesvol hoorde ik dat perfectionisme de laagste levensstandaard was. Vroeger was ik trots op mijn perfectionisme, maar inmiddels weet ik dat het de meeste mensen alleen maar in de weg staat. Alles kan namelijk altijd beter waardoor je nooit iets af krijgt wanneer je volhoud aan perfectionisme!
33. Creëer tijd voor jezelf
Ik hoor veel mensen die zeggen dat we als mensen meer met elkaar samen moeten werken. Dat wil ik niet ontkennen, maar als we ergens behoefte aan hebben dat is het denk ik eerder aan meer tijd voor onszelf. We leven in een klein druk bevolkt land en zien dagelijks veel mensen. Op het moment dat we alleen zijn dan zijn we voor alsnog in contact met anderen door middel van socialmedia.
Ga er regelmatig tussenuit en herontdek wie je bent en waar je voor staat. Niet voor niets gingen grote leiders er ook tussenuit om tot mooie inzichten te komen. Zo maakten Steve Jobs regelmatig regelmatig lange wandelingen en ging Buddha het woud in om inspiratie te krijgen.
34. Werk aan je bedrijf
Werk jij aan of in je bedrijf? Als je in je bedrijf werkt dan verleen je een dienst aan je klant en houd je je uren bij. Als je aan je bedrijf werkt dan neem je afstand van de situatie, kijk je wat beter kan en innoveer je je werkwijze waardoor je jezelf en je klant in de toekomst beter van dienst kan zijn. Regelmatig aan je bedrijf werken is nodig om niet in een ratrace te geraken!
35. Schrijf dagelijks je doelen op
Minder dan 1% van de ondernemers schrijft dagelijks de doelen op die hij gaat uitvoeren. Tóch is het niet onbelangrijk om van tevoren op te schrijven wat je die dag gaat doen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je je dag met andere doelen vervult die voor jouw onderneming misschien niet de meest handige zijn! Wij zeggen altijd: 80% denken, 20% doen. Even focussen aan het begin van je dag op je doelen kan je aardig op weg helpen!
36. Doe het
Constant zijn we op zoek naar advies van anderen. We lezen een nieuw boek, gaan naar een presentatie, en vragen het aan een ‘expert’. We zijn geneigd onze kwaliteiten te onderschatten en zoeken daarom altijd een excuus om nog even te wachten. De enige manier om een verandering te maken is door je handen vies te maken. Life is change.
‘If you are knocking on the wall of opportunity, do not be surprised it is work who answers!’
37. Walk the extra mile
Wie een extra kilometer loopt aan het einde van een marathon heeft waarschijnlijk totaal geen concurrentie. Soms is het makkelijker om voor briljant te gaan dan dat je een goed wilt bereiken. Er zijn veel meer mensen die voor een goed gaan dan voor een briljant waardoor je meer competitie ervaart. Daarom kun je maar beter een bestseller schrijven dan een goed boek!
38. Blijf bij je eigen verhaal
Gefeliciteerd. Je bent aan het einde gekomen van deze lange lijst met tips. Leuk dat je dit wilde lezen! Ik ben benieuwd hoeveel tips jij zou kunnen ‘afvinken’ van deze lijst en of er tips missen die je er graag aan zou willen toevoegen. De belangrijkste tip die ik je wil meegeven is dit:
Blijf bij je verhaal als een kapotte grammafoonplaat!
Ondernemen is risico nemen. Alles is constant in verandering. Het volgende is nog even belangrijk:
Mocht je een volgende stap willen maken in je onderneming maar kom je er even niet uit? Dan nodig ik je graag uit bij ons op locatie. We hebben een middag georganiseerd waarin we ondernemers helpen om meer op te vallen met hun verhaal. Al veel ondernemers hebben zich opgegeven voor deze dag.
Meer informatie vind je HIER 🙂
Ik hoop dat je geïnspireerd bent door deze belachelijk lange blog. Zo ja, dan maak je mij ook blij door hem te delen in je netwerk via een van de knoppen hier boven. Succes met je onderneming en onthoud:
Jouw verhaal is jouw business!
Fijne dag!
Eddy