5 redenen waarom bloggen moet
Sinds 2013 is het hebben van een blog verplicht als ondernemer. Nou overdrijf ik een beetje, maar ik wil je meegeven dat het hebben en onderhouden van een blog de belangrijkste en goedkoopste manier is om je bedrijf een gezicht te geven. We leven in een kennis tijdperk, en jouw verhaal is meer waard dan ooit…
1. Delen is het nieuwe hebben
Mensen groeien doordat ze dingen geven. Ik zeg het nog een keer: mensen groeien doordat ze dingen geven. Wil je een glimlach? Glimlach dan zelf eerst. Als je warmte wilt moet je eerst hout in het vuur gooien. En om een band op te bouwen met potentiële klanten moet je eerst kennis delen. Geef eerst, met de nadruk op eerst.
2. Blijf top of mind
Een website waar regelmatig nieuwe dingen op staan is interessanter dan een website die eenmaal is aangemaakt en nooit meer veranderd. Daarbij is regelmaat een pré. Je creëert vertrouwen door de belofte te maken om op vaste momenten nieuwe blogs te delen. Zo hebben wij ervoor gekozen om iedere maand op dinsdag een nieuwe blog te plaatsen, en mensen die dat weten komen daar voor terug. En dan moet er wel een nieuwe blog te vinden zijn. Belofte maakt schuld. Vertel mensen wanneer je nieuwe blog verschijnt. Creëer noodzaak. Het is slim om dagdelen uit te trekken om blogs te maken, die je vervolgens kan inplannen en delen via social media en je nieuwsbrief. Dit scheelt tijd en verzekert je ervan dat je jouw belofte om met regelmaat te bloggen kunt nakomen. Bovendien is regelmatig bloggen goed voor je positie in Google!
3. Jouw verhaal is jouw business
Jouw verhaal is jouw business. In de dienstverlening geldt dat mensen je moeten leren kennen om je vervolgens te gaan vertrouwen waarop ze je dingen gaan gunnen. Pas dan kom je tot succesvolle projecten. Als mensen een probleem hebben, dan kijken ze altijd eerst in hun omgeving of iemand ze kan helpen, voordat ze zich wenden tot Google. Doordat jij je verhaal op je blog verteld, kunnen mensen een band met je opbouwen, waardoor ze voor je kunnen gaan kiezen. Omdat je met een bepaalde regelmaat blogt kun je inspelen op actualiteiten, dit creëert nog meer verbinding.
4. Omdat je een toekomstig auteur bent
Per blog kies je ervoor om een klein onderwerp uit te lichten. Als je blogt vanuit je passie en talent zullen de verschillende blogs over hetzelfde thema gaan. Heb je je ooit gerealiseerd dat alle blogs die je in een kwartaal hebt gemaakt samen een ebook kunnen vormen? En een ebook kun je weggeven (geef eerst)! aan je toekomstige klanten. Stel dat je op deze manier ieder kwartaal een ebook maakt, dan kun je vier ebooks per jaar samenvoegen tot een boek! En wat denk je dat het met je geloofwaardigheid doet wanneer je auteur bent van een boek?
5. Bloggen is beter dan andere social media kanalen
Een recent onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste conversie met social media wordt behaald door middel van een blog! Je blog zorgt voor maar liefst 80% van je conversie. De overige 20% wordt opgevuld door onder andere LinkedIn, Facebook en Twitter. Natuurlijk kost een blog bijhouden meer werk dan een post op Facebook of LinkedIn, maar het levert relatief ook veel meer op! Bovendien kun je jouw andere social media kanalen inzetten om te melden dat je een nieuwe blog hebt. Dan onderhoud je meteen al je kanalen! Link binnen je blog naar andere berichten zodat mensen meer betrokken raken bij jou en je bedrijf.
Het is belangrijk om je blog niet te gebruiken als promotie kanaal, maar om daadwerkelijk informatie van waarde te delen met je toekomstige of huidige klanten. Door middel van een commentaarveld onder je blog artikelen kunnen bezoekers een gesprek met je aan gaan. Zo raken jij en de lezer nog meer met elkaar verbonden.
Zo. Ben je overtuigd om te gaan bloggen? Of is er toch nog iets dat je tegen houdt? Of weet je zelf nog redenen waarom het belangrijk is om te gaan bloggen? Ik ben benieuwd! Deel het met mij via het commentaarveld hieronder!
PS. deel dit artikel via de buttons hier boven wanneer je iemand kent die baat kan hebben bij een blog.
Ik ben benieuwd!
Eddy