7 Tips om je talent te ontdekken (1)

Eddy Boom
11 feb 2014

Een van de belangrijkste redenen dat mensen klant van ons worden is dat wij samen met de klant een verhaal maken dat volledig uit gaat van het talent en de authenticiteit van een persoon of organisatie. Klanten krijgen zelf helder waar ze voor staan, en kunnen daardoor met meer overtuigingskracht met hun doelgroep communiceren. Waar is jouw bedrijf goed in? Wat is jouw talent? De meeste mensen vinden het moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te geven. Daarom geef ik je 7 tips om dichter tot je talent te komen!

Tip 1: Stap overslaan

Wanneer je vanuit je talent werkt sla je vaak stappen over in een proces. Zo zijn er kinderen die een klas overslaan op de basisschool, of mensen die zonder de handleiding te lezen kunstwerken maken in Photoshop, of mensen die een product aan je te weten verkopen zonder les in marketing of sales te hebben gehad.

Tip 2: ‘Laat mij maar even’

Soms zie je mensen een taak verrichten, en zie je dat het beter, sneller of makkelijker kan. Na even je geduld bewaard te hebben zeg je ‘laat mij maar even’. Tijdens mijn studieperiode heb ik vaak ‘laat mij maar even’ gezegd wanneer ik andere studenten pogingen zag doen om hun net gerealiseerde werkstuk te voorzien van een mooie kaft.

Tip 3: In het ‘hier en nu’ zijn 

Wanneer ik in het ontwerpproces van een website zit ben ik even alles vergeten. Ik zit in een flow. Het enige wat op dat moment voor mij bestaat is het ontwerp in wording wat ik voor mij zie. Taken waarbij je het gevoel hebt dat je in het hier en nu bent geven aan dat je in je talent staat.

Tip 4: De allerbeste prestaties

Iedereen is ergens de allerbeste in. Wanneer je het gevoel hebt ergens goed in te zijn, maar je merkt dat een ander er beter in is dan moet je je talent meer specificeren. Zo is het moeilijk om de beste fotograaf van de wereld te zijn. Het wordt al makkelijker wanneer je je enkel focust op portretfotografie. Nog makkelijker wordt het wanneer je je talent koppelt aan een plaats of een doelgroep. In die context kun je bijvoorbeeld de beste portretfotograaf voor duurzame bedrijven in Haarlem zijn.

 

Oké… tijd om dit even te laten landen. 

Over vier weken zal ik meer de diepte in gaan met nog drie tips om je (bedrijfs)talenten op te sporen, waardoor je meer op zult vallen en met meer overtuigingskracht met je nieuwe klanten kunt communiceren!

Laat me in het commentaarveld hieronder weten of je nog vragen hebt, en waar jij goed in bent! Wie weet kan ik je in contact brengen met mensen die jouw talent kunnen gebruiken!

PS. Deel dit artikel via een van de boven staande knoppen als je iemand kent die geholpen kan worden met deze tips!

En lees hier het tweede artikel over talent!

Fijne dag!
Eddy