Kies voor jezelf!
Een aantal weken geleden doorbrak ik al mijn patronen. Ik hield mij niet meer aan mijn planning, deed mijn ochtend en avondrituelen niet meer consequent en liep een beetje achter de feiten aan. Zelfs mijn wekelijkse blog was niet af maar gelukkig werd ik gered door een klant van mij die een mooi verhaal schreef op onze blog. Hoe kon het dat uitgerekend ik mijn routine tijdelijk verloor? Wat er gebeurde was dit…
Ik wilde mezelf innoveren
Het afgelopen jaar heb ik hoog ingezet op persoonlijke ontwikkeling. Naast mijn eigen ontwikkeling hebben we met Dr.Woe ook een enorme transitie gemaakt. Beide waren dit super mooie ontwikkelingen, maar tegelijkertijd ook tijdrovende ontwikkelingen. En dat terwijl de schoorsteen ook moest blijven roken, of zoals mijn compagnon zegt: de windmolen moet ook blijven draaien. Ik koos automatisch voor de vraag van de klant, en kwam daardoor niet aan mijzelf toe.
In of aan je bedrijf werken
Ik realiseerde mij het verschil tussen in je bedrijf werken of aan het bedrijf werken. Als je in je bedrijf werkt ben je dienstverlenend aan je klant en houd je je uren bij. Als je aan je bedrijf werkt kijk je in helikoptermodus naar je bedrijf en werk je aan lange termijn verbeteringen waardoor je met minder moeite meer gaat betekenen voor je omgeving waardoor je meer voldoening haalt uit je werk.
Het verhaal van de houthakker
Het verschil tussen in of aan je bedrijf werken wordt mooi geïllustreerd door een verhaaltje van Stephen Covey dat we vaak aan klanten vertellen:
Op een dag begint een houthakker met het omhakken van bomen. Een voorbijganger met een hond zegt hem vriendelijk gedag en loopt verder. De volgende dag is de houthakker opnieuw bomen aan he omhakken, en loopt de voorbijganger met zijn hond opnieuw langs. Ook de derde dag is de houthakker bomen aan het omhakken waarop de voorbijganger de houthakker vraagt: ‘Zou je je bijl niet eens slijpen? Dan gaat het houthakken veel sneller’. Waarop de houthakker antwoord: ‘Nee daar heb ik geen tijd voor, want ik moet nog het hele bos omhakken’.
Soms moet je egotistisch zijn om aan je eigen verhaal en aan je bedrijf te werken. Als je echt graag een verandering wilt aanbrengen dan moet je bereid zijn te tijdelijke consequenties daarvan te ondervinden. Wellicht verdien je even iets minder, en kun je minder betekenen voor je omgeving, maar levert het jou én je klanten uiteindelijk meer profijt op.
Ik was tot het inzicht gekomen dat het juist niet egoïstisch was om voor mijzelf te kiezen omdat dit uiteindelijk ook het beste resultaat voor de klant opleverde. Concreet heeft de keuze om aan mijzelf en het bedrijf te werken geleid tot een aangescherpte propositie, en betere producten en diensten voor de ZZP-ers die wij helpen.
Zo hebben we de VVV-methode ontwikkeld waarmee ZZP-ers door middel van workshops en bijpassende producten betere ondernemers worden en zich bewuster worden van hun kracht in de markt. De VVV-methode staat voor verhaal, vorm en verspreiding.
In de workshop verhaal leer je wie je bent, waar je voor opstaat en waar je naartoe wilt. In de workshop vorm leer je jouw verhaal vertellen door middel van een onepager website en in de workshop verspreiding creëer je een marketingplan dat past bij jouw authentieke verhaal zodat je jouw verhaal met de hele wereld kunt delen.
En waar sta jij op dit moment? Weet je wat jouw verhaal is? En past je website bij jouw verhaal? Of is alles super ontwikkeld maar weet je niet hoe je het de wereld in moet slingeren? Ik ben benieuwd waar je nu staat 🙂
Vrijblijvend een keer met ons sparren over je onderneming? Stuur dan een emailtje en drink een vrijblijvend kopje heerlijke koffie met ons!
Psssst. Is er iemand anders die wel zo’n workshop kan gebruiken? Deel deze blog dan via de knoppen hier boven!
Fijne dag!
Eddy