Skip to content

Meer marketing? Of mooie marktkraam?

Eddy Boom
09 jun 2016

Op zaterdagen ga ik regelmatig naar de bibliotheek. In Haarlem bevat de bibliotheek een leuke koffietent. Dit is voor mij het ideale moment om nieuwe inspiratie op te doen, aan mijzelf te werken en aan mijn bedrijf. Maar tegenwoordig ook een moment om wekelijks lekker bij te praten met goede vrienden. We drinken samen koffie en werken ieder aan ons eigen bedrijf of studie.

Vorige week belandde ik in een discussie met een van die goede vrienden. Hij is eigenaar van een groot bedrijf dus we kunnen lekker sparren over business. ‘Nee Eddy.’ Zei hij. ‘Wat jullie doen met marketing is leuk en belangrijk, maar waar het echt om draait is je product en de functionaliteit daarvan. Je moet altijd eerst je product helemaal goed in orde hebben voordat je begint aan het vormen van marketing campagnes, acties etc.’

En daar was ik het niet mee eens. Niet omdat wij met Dr.Woe veel aandacht besteden aan branding, marketing en design, maar om een fundamentele andere reden.

Beter product of betere marketing?

In 1919 ontstond er een stroom in de kunst die Bauhaus heette. Een van de belangrijkste stellingen van Bauhaus was dat vorm altijd na functie komt. Je maakt iets dus eerst functioneel, en daarna kijk je of je het ook nog mooi, authentiek en aantrekkelijk kunt vormgeven. En daar ben ik het niet mee eens.

‘Dus jij denkt dat je eerst producten mooi in de wereld moet zetten en daarna pas kijkt of het ook nog functioneel is voor mensen?’ Vroeg hij aan mij. Maar dat was ook niet wat ik bedoelde. Waarom moet vorm ná functie komen of andersom? Kan het niet allebei tegelijk? In een artikel stuitte ik ooit op een heel andere benadering namelijk:

vorm is functie!

Vanaf dat moment waren we het weer met elkaar eens. Want waar het om gaat is volgens mij het volgende: als iets goed is ontworpen dan werkt het vaak ook goed. Of als iets goed werkt dan is het vaak ook mooi en duurzaam. Een goed voorbeeld daarvan is hoe Steve Jobs en Steve Wozniak ooit hun Apple computers maakte. Deze waren niet alleen mooi en functioneel aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant!

En nu weer even terug naar marketing en design. Wat opvalt is dat bedrijven uit de jaren ’80 vaak een mismatch hadden tussen hun product en marketing. Zo beloofde Tell Sell in hun marketing gouden bergen, maar vielen deze enorm tegen zodra het product thuis op de mat lag maar ook andersom. Bedrijven die het echt goed deden hadden soms verschrikkelijke marketing als in een lelijk logo, bedrijfspand en website.

Ik geloof dat business anno 2016 is dat hoe je dingen intern verzorgt en organiseert synchroon moet lopen met hoe je dingen extern communiceert. Als je verhaal en vorm intern goed stromen dan hoef je alleen maar de deur open te zetten en dan zien anderen waarom ze bij jou moeten zijn!

En dan nog even deze

Een klant van ons is coach, model, sportman en let bovendien goed op zijn voeding. Hij vroeg ons: moet ik mensen nou coachen op het mentaal bewuste vlak of moet ik ze juist helpen met het fysieke vlak van je uiterlijk en goede voeding?

Terwijl hij de vraag stelde beantwoordde hij hem zelf al: uiterlijk en innerlijk gaan hand in hand. Een goede uitstraling hangt samen met een gezonde geest, en een gezonde geest hangt samen met goede voeding en sport. Wat er vanbinnen gebeurt zie je terug aan de buitenkant en andersom.

Dus. Ga door met wat je al deed. En realiseer je dat een goed verhaal naar buiten alles te maken heeft de aandacht die je jouw business en jezelf geeft! 

En dat is waar we je mee helpen vanuit Dr.Woe. We maken jou nog bewuster van je eigen verhaal waardoor je mega het verschil kan gaan maken. Eet je een broodje mee?

Bright day, 

Eddy