Waarom heb jij geen n**uwsbrief?

Eddy Boom
04 sep 2014

Ik moet eerlijk toegeven dat ik heel even niet in sinterklaas heb geloofd. Ik zag een autootje liggen in de boodschappen tas van mijn moeder, en had de overtuiging dat ik dit autootje de volgende dag in mijn schoen zou vinden. Ik zat er naast, ik trof een chocoladeletter aan. Sindsdien geloof ik weer in sinterklaas. Ook heb ik heel even niet geloofd in het gebruiken van een een nieuwsbrief. Ook daar ben ik op terug gekomen…

1. Wees een expert

Het belangrijkste is dat je in ziet dat je nieuwsbrief geen reclamefolder is, maar dat het een platform is waarmee je kennis deelt. Welk probleem heeft je doelgroep? Wat weet jij waar je doelgroep wat aan kan hebben? Wat is jouw verhaal en kunnen klanten zich daarin herkennen? Stel deze vragen bij het maken van de inhoud van je nieuwsbrief. Of laat je jouw klanten aan het woord in je nieuwsbrief? 

Geef en je zult ontvangen. Bovendien word je gezien als een expert op jouw vakgebied door jouw kennis te delen. De nieuwsbrief kan een teaser zijn naar een blog artikel, waarmee je een link maakt naar jouw website waar de lezer naast het artikel ook jouw producten en diensten kan vinden. 

2. Wees persoonlijk

De de belangrijkste gegevens die je van je lezer nodig hebt zijn de voornaam en het email adres van de lezer. Op deze manier kun je de lezer aanspreken op zijn voornaam. Hoe persoonlijker je nieuwsbrief, hoe meer de lezer zich aangesproken voelt. Kies voor een nieuwsbrief die niet de uitstraling heeft van een nieuwsbrief. Wees authentiek en eenvoudig in de vormgeving van je nieuwsbrief. 

3. Vis met een haak

Zorg dat je een doel hebt met je nieuwsbrief. Wat wil je dat mensen doen na het lezen van je nieuwsbrief? Verwijs je ze naar je blog? Kunnen ze contact opnemen of geef je een kadetje weg? Bepaal vooraf welke actie je van de lezer verlangt, en communiceer deze actie overduidelijk. Als je een link gebruikt naar een website in je nieuwsbrief, zet deze dan niet meteen bovenaan en mensen meteen weg klikken uit je verhaal. Het woord nieuwsbrief heeft een negatieve associatie. Ruil ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’ in voor ‘ontvang gratis tips, of iets wat meer op jou van toepassing is. 

Willen mensen zich voor alsnog matig inschrijven? Waarom geef je geen kado weg voor de inschrijving? Klanten die zich inschrijven bij ons ontvangen een gratis ebook!

4. Less is more 

Een ongeschreven regel is dat je niet meer dan twee keer mag scrollen voordat je onderaan je nieuwsbrief bent beland. Gebruik je nieuwsbrief als teaser, en vertel je hele verhaal op bijvoorbeeld je blog of in een video op youtube. Ook in je design is less more. Hoe meer toeters en bellen je aan je nieuwsbrief toevoegt, hoe meer het lijkt op een ‘nieuwsbrief’ en dat is niet de bedoeling!  

5. Meten is weten

Wat is de beste nieuwsbrief die je ooit hebt verzonden? En welke onderwerp titel word het meeste gelezen? En op welk tijdstip lazen mensen de nieuwsbrief het meest? Het programma dat wij gebruiken (en aanbieden) maakt alles inzichtelijk! Zo kun je ervoor zorgen dat iedere nieuwsbrief beter wordt. Ook voor een nieuwsbrief geldt ‘failing forward’. 

En waarom is een email adres belangrijker dan een like? Een aantal jaar geleden is Hyves ermee gestopt. Iedereen die daar een netwerk mee had opgebouwd was al zijn contacten weer kwijt. Stel dat iedereen over stapt van Facebook naar Google Plus, dan zit je met hetzelfde probleem. Een email adres zal zijn waarde behouden. 

En dan nog een laatste voordeel: met een nieuwsbrief kom je terecht in de inbox van de lezer. Daar heeft de lezer geen afleiding die hij wellicht wel vind op Facebook. Een bericht in een inbox blijft staan totdat de lezer er wat mee doet, terwijl een bericht op Facebook langzaam naar onderen weg zakt in de tijdlijn en wellicht over het hoofd wordt gezien!

Dus, heb je leuke kennis te delen door middel van een nieuwsbrief? Of heb je meer inspiratie nodig? Deel in het commentaarveld hieronder wat jij denkt dat leuk is om in een nieuwsbrief te vermelden. 

PS. deel dit artikel via de buttons hier boven wanneer je iemand kent die baat kan hebben bij een deze nieuwsbrief tips! 

Jij bent de expert! 

Eddy